Co to jest Przyjazny adres URL - definicja

Przyjazny adres URL, czyli taki, który dzięki swojej budowie jest zrozumiały dla użytkowników i wyszukiwarek

Przyjazny adres URL to taki, który jest łatwy do odczytania przez odwiedzających witryny, przekazuje robotom informacje o niej w postaci słów kluczowych, może też pokazywać budowę struktury witryny.

Jak zbudowany jest przyjazny adres URL?

Zwykle adres URL składa się z:

  • protokołu (najczęściej https),
  • domeny (np. Range.pl)
  • oraz ścieżki (np. /slownik/).

Przykładem przyjaznego adresu URL będzie więc np. adres:

https://www.zalando.pl/odziez-damska-sukienki/.

W przypadku małej oferty na takim adresie można by poprzestać. Jednak im większy sklep, tym dana kategoria może być bardziej zatowarowana, co rodzi konieczność zaoferowania użytkownikowi wygodnego sposobu jej przeglądania.

Idąc więc głębiej, dostaniemy np. adres:

https://www.zalando.pl/odziez-damska-sukienki/abercrombie-and-fitch/,

gdzie określono już zarówno przedmiot oferty (kategorię), jak i zawężono go do określonej marki.

Posuwając się jeszcze dalej, wprowadzamy filtry, czyli parametry pozwalające zawęzić potencjalnemu klientowi ofertę. Przykładowo:
https://www.zalando.pl/odziez-damska-sukienki/abercrombie-and-fitch/?length=do—kolan
(szukamy określonej długości)
czy
https://www.zalando.pl/odziez-damska-sukienki/abercrombie-and-fitch__rozmiar-32/?fit_taxonomy=regular-fit&length=do—kolan
(szukamy długości, fasonu i rozmiaru).

Przechodząc do adresu konkretnego produktu, otrzymujemy przykładowy URL:
https://www.zalando.pl/abercrombie-and-fitch-button-through-slim-midi-dluga-sukienka-multi-coloured-a0f21c0bc-t11.html,

w którym mamy markę, produkt i jego cechy. Stawianie marki przed produktem jest popularne w przypadku branży fashion i rozpoznawalnych producentów.

Jako dodatkowe parametry możemy podać też ID produktu albo inną zmienną alfanumeryczną. Teoretycznie wskazane jest używanie unikalnych nazw produktów, w praktyce jednak, mając w ofercie wiele podobnych modeli, takie zmienne są w pełni zrozumiałe.

Wyznaczniki przyjaznego adresu URL

Na podstawie wcześniejszych przykładów można więc podać cechy przyjaznego adresu URL:

  • struktura witryny,
  • położenie strony docelowej w hierarchii,
  • brak znaków diakrytycznych,
  • stosowanie dywizów (zwanych popularnie, acz niepoprawnie, myślnikami),
  • możliwość odczytania adresu przez użytkownika,
  • użycie słów kluczowych.

Jak wyglądałby adres, który nie spełnia kryteriów „przyjaznego”? Na przykład tak:
http://www.adres-sklepu.pl/sukienki_spódnice/123-sukienka_ID-3032kd0&abercrombie-and-fitch.
Taki link ani nie będzie łatwy do przeczytania, ani nie da jednoznacznej wskazówki robotom, więc w raporcie technicznym SEO klient otrzyma informację o konieczności zmiany struktury zarówno menu, jak i samego linku.

Oczywiście zdarzają się przypadki, kiedy rezygnujemy z „przyjazności” URLa w imię innych celów – np. dodając tag/kod UTM albo afiliacyjny.

Przyjazny adres URL a SEO

Zalecenie stosowania przyjaznych adresów wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, ma swoje uzasadnienie również pod kątem SEO:

  • struktura linków jest czynnikiem rankującym Google,
  • odpowiednia hierarchia pozwala robotom na lepsze indeksowanie,
  • słowa kluczowe „sprzedają” zawartość strony,
  • link z czytelnym URL ma lepszą klikalność (CTR),
  • może wpływać na zaufanie użytkownika i czas spędzony na stronie, zwłaszcza gdy w połączeniu z łatwo dostępnym menu hierarchicznym czy nawigacją okruszkową.
Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?
(Brak ocen)
Ocenianie…
Hubert Wołoszyn

Content Manager

Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Webrange. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Jesteśmy dumni ze zrobienia kolejnego kroku na ścieżce rozwoju Agencji. Jest to uzyskanie statusu Pracodawcy DIMAQ, potwierdzającego kompetencje naszego zespołu, za którymi idzie wysoka jakość usług, jakie świadczymy Klientom i Partnerom. Co to jest DIMAQ? DIMAQ, czyli Digital Marketing Qualification, jest międzynarodowym standardem kwalifikacji marketingu cyfrowego. Certyfikacja obejmuje 12 dziedzin marketingu cyfrowego i jest potwierdzeniem […]
Jeszcze do niedawna Klienci i Partnerzy znali nas jako Webrange. Obecnie jesteśmy RANGE – nazwa, chociaż podobna, to jednak dużo więcej znaczy i lepiej nas opisuje. Zapraszamy na krótką podróż po rebrandingu, gdzie opowiemy Wam co, jak i dlaczego zrobiliśmy. 3… Rok 2008 przyniósł ze sobą kilka kamieni milowych. Barack Obama został prezydentem USA, przez świat […]
Rozpisanie przetargu na działania marketingowe w Internecie wydaje się raczej proste – formułujemy swoje oczekiwania, publikujemy je w odpowiednim miejscu, czekamy na oferty i wybieramy najlepszą. Jeżeli jednak choć raz rzeczywiście zajmowałeś się stworzeniem zamówienia publicznego, to wiesz, że sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Otrzymujesz mnóstwo ofert kompletnie rozmijających się z twoim budżetem […]