Słowa kluczowe SEO to pojedyncze słowa albo związki wyrazów (frazy) używane w celu wyszukiwania informacji przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych. Słowa kluczowe stosowane są w procesie pozycjonowania organicznego oraz używane w systemach reklamowych, np. Google Ads.
Słowa kluczowe w pozycjonowaniu
Jedną z pierwszych faz pozycjonowania jest identyfikacja i wybór fraz kluczowych, które mogą być w tym procesie używane. Dobór i analizę fraz słów kluczowych można prowadzić zarówno wykorzystując narzędzia darmowe, jak Google Search Console, jak i płatne, typu Senuto, Ahrefs, Semstorm, Keyword Tool itp. Na podstawie analiz otrzymujemy listę słów/fraz, które możemy wykorzystać w pozycjonowaniu, reklamach PPC, albo… wcale – jeśli np. nie jesteśmy w stanie konkurować z większymi graczami na frazy główne, a zamiast tego wolimy frazy bardziej niszowe czy long tail.
Rodzaje słów kluczowych SEO
Wyróżnić można kilka rodzajów słów kluczowych, które mogą różnić się nie tylko długością czy trudnością pozycjonowania, ale także intencjonalnością użytkownika i jego pozycją w tzw. lejku zakupowym (szuka inspiracji, bada opcje, szuka konkretnego produktu).
Ogólne słowa kluczowe
Składają się z 1-2 wyrazów, zazwyczaj bardzo ogólnie opisujących wyszukiwanie. Mogą niezbyt dokładnie opisywać intensję użytkownika i niekoniecznie dawać dobry współczynnik konwersji. Są za to najbardziej konkurencyjne. Przykładem mogą być „opony” albo „opony zimowe”
Frazy long tail, tzw. długi ogon
Składają się z kilku wyrazów, mocniej określających intencję użytkownika, precyzyjniej charakteryzujących wyszukiwane zagadnienie. Ich konwersja może być wyższa, a konkurencyjność fraz – niższa. Przykładem mogą być „opony zimowe 205/55 r16”.
Frazy brandowe
Powstają z połączenia frazy ogólnej lub long tail z nazwą własną – marki, producenta, serii produktowej. Przykładowo „opony zimowe Dębica”.
Frazy lokalne
W takich wyszukiwaniach uwzględniana jest nazwa województwa, regionu, miasta, dzielnicy czy nawet ulicy – w zależności od charakteru głównego słowa kluczowego i intencji użytkownika oraz charakteru głównego słwoa kluczowego. Przykładowo usługi wykonywane na miejscu (sklep, pub, restauracja) mogą mieć frazę lokalną ograniczającą do dzielnicy czy ulicy albo szerzej do miasta, gdy odległość nie ma tak dużego znaczenia (adwokat, fryzjer, hydraulik, hotel). Poszukiwanie na terenie województwa czy regionu może być z kolei używane dla usług i atrakcji turystycznych czy wypoczynkowych (hotel, aquapark, atrakcje dla dzieci) .
Frazy – zapytania
W takim przypadku użytkownik poszukuje rozwiązania konkretnego problemu lub odpowiedzi na nurtującego go pytanie. Może wcale nie używać podstawowych słów kluczowych, bo nie wie, że to one stanowią wspomniane rozwiązanie. Typowymi przykładami są frazy zaczynające się od „jak zrobić”, „jak usunąć”, „jak pozbyć się”, „jak dobrać”, „jakie są najlepsze”. Odpowiedzi może udzielić np. wpis na blogu firmowym, uwzględniający oferowane produkty/usługi.