Wdrożenie Consent Mode v2

Zadbaj o poprawne i przyjazne zbieranie danych

Consent Mode v2, czyli Tryb Zgody, jest niezbędny, jeżeli wykorzystujesz narzędzia reklamowe (np. Google Ads) na swojej stronie. Pozwala na zgodne z prawem zbieranie danych o  użytkownikach, ich przetwarzanie
i analizowanie. Dzięki temu możesz zaś planować działania, optymalizować koszty konwersji, rozumieć intencje swoich Klientów.

Bez wdrożenia Consent Mode v2, trybu wymaganego przez UE i Google, nie wyobrażamy sobie prowadzenia skutecznych działań marketingowych w sieci.

Oferta w pigułce

Powody, dla których wdrożenie Consent Mode v2 warto powierzyć naszym specjalistom:

Co to jest Consent Mode v2 i do czego służy?

Consent Mode v2 to inaczej tryb uzyskiwania zgody. Za jego pomocą użytkownicy dowiadują się
o wykorzystywanych na stronie plikach cookies. Po wejściu do danego serwisu pokazuje się okienko z różnymi ciasteczkami, jednymi koniecznymi do akceptacji, żeby móc przeglądać stronę, a innymi opcjonalnymi, dotyczącymi  na przykład zgód marketingowych. 

Sama informacja o cookies nie jest wystarczająca – użytkownik musi wyrazić zgodę sam, jednoznacznie
i świadomie.

W zależności od decyzji użytkownika Consent Mode uruchamia albo wstrzymuje kody śledzące.

Cookies, czyli ciasteczka.
Co to takiego?

Pliki cookies, inaczej ciasteczka, to niewielkie pliki zapisywane na urządzeniu użytkownika podczas odwiedzania stron internetowych. Zapewniają dużą wygodę zarówno dla osoby odwiedzającej dany serwis, jak i administratorów witryn. Pliki cookies, między innymi:

Dlaczego wdrożenie Consent Mode v2 jest tak ważne?

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje regulacja Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych – w Polsce znana jako RODO. Zgodnie z nią, do wykorzystywania plików cookie (tzw. ciasteczek) i podobnych technologii, konieczne jest uzyskanie zgody użytkownika.

Zbieranie i przetwarzanie danych osobowych podlega uwarunkowaniom ustawowym i dotyczy to również cookies. Zlecając wdrożenie specjalistom Range masz pewność, że przebiegnie ono zgodnie z planem i prawem (możemy też zaproponować osobny audyt RODO, przeprowadzany przez Kancelarię Prawną). 

Bez wdrożenia obowiązkowego trybu zgody Google Consent Mode v2 nie będą w pełni działały kampanie reklamowe Google Ads i inne.

Trybu Zgody nie da się pominąć – jest wymagany przez UE bezpośrednio od Google.

Jak wdrożyć Consent Mode v2?
Można to zrobić na kilka sposobów:

CMP – Cookie Management Platform

CookieBot oraz CookieYes są przykładami Cookie Management Platform, czyli systemu do zarządzania ciasteczkami. Dzięki nim nie trzeba ręcznie wprowadzać zmian w kodzie. Z ich pomocą można między innymi:

Mamy status Partnera tych narzędzi, a one z kolei są oficjalnymi Partnerami Google. Oznacza to,
że jeśli wyszukiwarka wprowadzi jakieś zmiany, to zostaną one błyskawicznie uwzględnione przez CMP. 

Consent Mode v2 od strony prawnej

Aby korzystać z narzędzi analitycznych i reklamowych w sposób legalny, konieczne jest używanie ich w odpowiedni sposób. W świetle prawa, dane osobowe zbierane za pomocą ciasteczek musisz przetwarzać tak, żeby prowadziły do cookie compliance ( o tym niżej). Tę kwestię reguluje RODO, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych.

Czym jest Cookie Compliance?

Cookie Compliance to przetwarzanie ciasteczek zgodnie z RODO oraz wytycznymi EROD. Działania zgodne z przepisami dotyczącymi plików cookies polegają na wdrożeniu procedur, które obejmują:

Co, jeżeli nie wdrożysz Consent Mode v2?

Zagrożenia w ekosystemie Google związane z brakiem wdrożenia Consent Mode v2 to:

Jaki powinien być baner informacyjny?

Czasami spotykamy na różnych stronach internetowych baner informujący o wykorzystywanych plikach cookies, na którym można kliknąć tylko „ok”. Dlaczego jest to błąd? Ponieważ taka forma nie daje wyboru użytkownikowi. W dobie Consent Mode v2 używanie takich banerów sprowadza poważne ryzyko na witrynę.

Jaki zatem powinien być prawidłowy baner dotyczący ciasteczek?

Zmiany w Trybie Zgody, czyli Consent Mode vs Consent Mode v2

Wprowadzenie nowego Trybu Zgody oznacza większą kontrolę użytkowników nad swoimi danymi i prywatnością. Jednocześnie jednak, po prawidłowej implementacji, może on umożliwić efektywne zbieranie tych danych i ich analizę – zgodnie z obowiązującym prawem.

Siłą rzeczy Consent Mode v2 wymaga większej precyzji przy wdrażaniu.

Najważniejsze zmiany to:

Mechanizm zbierania danych przez Consent Mode v2 jest mocniej zróżnicowany i zaawansowany, ponieważ musi dostosować się do bardziej szczegółowo deklarowanych zgód użytkownika.

Wprowadzono w nim też głębsze możliwości analizy i raportowania, co ma pozwolić na maksymalne wykorzystanie wyrażonych zgód. Ustawienia w trybie zaawansowanym pozwalają też wykorzystywać dane inne niż prywatne, by lepiej modelować efektywność reklam.

Co mi da wdrożenie Consent Mode v2?

Google musi przestrzegać prawa UE, ale jednocześnie żyje z reklam. Wdrożenie Consent Mode v2 pozwala więc osiągnąć realne korzyści nawet w nowych, trudniejszych uwarunkowaniach prawnych.

Sprawdź, co zyskasz z naszą Agencją
Marcin Caban
New Business Manager
poniedziałek–piątek w godz. 9–17
Odpowiadamy w ciągu 24 godzin.

Najczęściej zadawane pytania

Jeżeli zbierasz dane o użytkownikach za pomocą plików cookies to tak, jest obowiązkowe. W takim wypadku jego niewdrożenie niesie za sobą zagrożenie zablokowania konta Google Ads oraz kar finansowych.

Consent Management Platform służy do zarządzania plikami cookies. Z jego pomocą możesz kontrolować również te tagi, które nie pochodzą od Google. Z kolei Consent Mode v2 jest narzędziem oferowanym właśnie przez Google do zbierania anonimowych informacji w przypadku braku na nie zgody użytkownika.