Co to jest SPAM - definicja

SPAM odnosi się zarówno do wysyłania niechcianych wiadomości, jak i do nieetycznego wpływania na pozycję strony w wyszukiwarce.

Słowo SPAM używane jest tradycyjnie do niechcianych wiadomości przesyłanych za pośrednictwem e-maila lub innych dróg komunikacji. Pojęcie to funkcjonuje także jako określenie technik pozycjonowania używających treści o małej lub zerowej wartości merytorycznej.

SPAM – niechciane wiadomości

Bez większej przesady można powiedzieć, że SPAM istnieje niemalże od początku Internetu, pojawił się bowiem już w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Od lat dziewięćdziesiątych jest zaś stałym i nieodłącznym elementem sieci, którego doświadczył w tej czy innej formie chyba każdy jej użytkownik.

Na miano spamu zasługują wszystkie wiadomości, które są przesyłane do osób, które nie wyraziły na to zgody i/lub które wysyłane są w sposób masowy.
Zgodnie z tą definicją spamem będzie zarówno wysłanie wiadomości do setek czy tysięcy osób, jak też wysłanie ich serii do jednej osoby. Początkowo pojęcie SPAM odnosiło się głównie do niezamówionych maili. Dodajmy dla ścisłości, że czasami SPAM wynika z braku naszej chęci czytania regulaminów usług czy promocji, w wyniku czego przekazujemy i udostępniamy dane do przekazywania wiadomości reklamowych. Określa to zresztą Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną – wiadomość uznaje się za zamówioną (dozwoloną) jeśli odbiorca wyraził na nią zgodę i udostępnił adres e-mail.

Obecnie do SPAMowania wykorzystuje się nie tylko pocztę elektroniczną, ale także SMSy, komunikatory, konta w serwisach social media a także rozmowy telefoniczne, prowadzone przez automaty (robocalls).
W większości przypadków pożądanym przez spamera efektem jest sprzedaż produktu/usługi (Unsolicited Commercial Email) . Może to być także pojęcie innego rodzaju akcji, jeśli wiadomość ma przekaz polityczny, społeczny, ideologiczny itd. (Unsolicited Bulk Email).
Cechami charakterystycznymi SPAMu tego rodzaju jest:

  • niezamówiony lub niechciany/niepotrzebny charakter wiadomości,
  • wysyłka masowa.

Spam typu komercyjnego i ideologicznego można uznać za irytujący, jednak nie powodujący strat materialnych u odbiorcy (pomijając czas poświęcony na kasowanie wiadomości). Inną formą SPAMu są wiadomości mające na celu popełnienie przestępstwa, doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem, wyłudzeń. Są to wszelkiego typu wiadomości zawierające wirusy, konie trojańskie, odsyłające na fałszywe strony w celu wyłudzenia hasła np. do bankowości internetowej itd.

SPAM w pozycjonowaniu stron internetowych

Odrębnym zjawiskiem jest SPAM w pozycjonowaniu. Nie jest ono związane z wysyłaniem wiadomości żadnego rodzaju, ale z użyciem niskiej jakości treści, witryn czy linków. Najkrócej można je określić jako łamanie zasad regulaminu wyszukiwarki, celem osiągnięcia lepszej pozycji w wynikach jej wyszukiwania.
Działania tego typu uważane są za Black Hat SEO i chociaż w krótkim okresie mogą prowadzić do uzyskania znacznych korzyści – wzrostu widoczności w SERPach – to jako zakazane przez Google mogą skutkować filtrem czy też banem.
Jakich działań należy stanowczo unikać, by nie być posądzonym o SEO SPAM? Kiedyś zaliczyć do nich można było np. ukrywanie tekstu ze słowami kluczowymi poprzez pisanie do czcionką w kolorze tła czy użycie skryptów. Obecnie takie działania są praktycznie niespotykane, chociaż nadal istnieją podobne co do intencji. Smapdexing to min. nadmierne zagęszczenie słów kluczowych, np. w rozwijanej części opisu, czyli keyword stuffing. W skrajnym przypadku sprowadzający się do wielokrotnych powtórzeń słów kluczowych wraz z deklinacją i synonimami, jednakże z zerową wartością merytoryczną.
Do spamowego pozycjonowania zaliczyć można także wykorzystywanie nienaturalnych linków prowadzących do strony – ale też ze strony. W tym drugim przypadku może mieć to miejsce świadomie, albo w wyniku działań hakera, który w ten sposób pozyskuje „zaplecze” dla swoich stron.
Jako SPAMowanie można określić także wielokrotne użycie tych samych treści na różnych witrynach. Może to prowadzić to stworzenia w szybkim czasie i niedużym kosztem całej sieci stron zapleczowych, spam blogów, sztucznie podnoszących pozycję witryny głównej. Do tworzenia takich sblogów bywają używane automaty do tłumaczenia maszynowego, tworzące content na bazie witryn w innych językach.
Masowe i zautomatyzowane umieszczanie wpisów na forach, blogach, w komentarzach, księgach gości , zawierających odnośniki do danej witryny, również jest uznawane za spamowanie.

SEO SPAM jest zjawiskiem niekorzystnym, ponieważ sztucznie podnosi wartość stron, które w normalnych okolicznościach nie mogłyby zyskać tak wysokiej pozycji. Z tego też powodu jest stale „na celowniku” Google. Ostatni (na czas pisania tego artykułu) update algorytmów właśnie pod kątem spamowania miał miejsce w czerwcu 2021 i spowodował zachwianie pozycji wielu witryn.

Hubert Wołoszyn

Content Manager

Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Range. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Prowadzenie firmy wiąże się z dużą odpowiedzialnością oraz wieloma obowiązkami. Bez względu na branżę czy skalę działalności, przedsiębiorcy muszą dbać nie tylko o wyniki finansowe, ale także o wpływ swoich decyzji na otoczenie. W tym kontekście niezwykle istotne stają się zasady zrównoważonego rozwoju. Łączą one cele ekonomiczne z odpowiedzialnością ekologiczną i społeczną. W artykule przyjrzymy […]
W dzisiejszych czasach trudno przejść obojętnie obok tematu ekologii. Z każdym rokiem widzimy, jak Ziemia zamiast być kolebką życia ulega coraz większym zniszczeniom i degradacji. Czy kiedykolwiek mieliśmy okazję spojrzeć na to z tej perspektywy? Nietrudno jednak zauważyć, że świadomość problemów środowiskowych rośnie, a życie w duchu eko przestaje być jedynie marginalnym podejściem. Kim zatem […]
Prowadzenie biznesu niesie ze sobą ogromne możliwości, ale również wiele wyzwań. Warto zatroszczyć się o to, aby budować pozytywny wizerunek firmy poprzez podejmowanie odpowiedzialnych praktyk wzmacniających zaufanie odbiorców. Coraz więcej konsumentów, inwestorów i partnerów biznesowych oczekuje, że przedsiębiorstwa będą brać pod uwagę nie tylko swoje zyski, ale także wpływ na społeczeństwo i środowisko. W tym […]