Co to jest Feed produktowy - definicja

Feed produktowy, czyli plik z listą i danymi produktów oferowanych w sklepie.

Feed produktowy to plik przygotowywany przez sklepy internetowe, w którym znajduje się lista produktów oraz szereg danych o nich. Feed produktowy przygotowywany jest zwykle w postaci pliku .csv lub .xml, chociaż równie dobrze może to być format .gz, .zip, .bz2, .txt, .xls.
Plik z data feed przygotowywany jest w celu automatycznej integracji oferty sklepy z serwisem/usługą zewnętrzną. Najczęściej pliki te wykorzystywane są w:

  • systemach reklamowych Google/Facebook Ads,
  • porównywarkach cenowych (Nokaut, Ceneo),
  • marketplace’ach (Allegro, Amazon).

Z uwagi na swoją uniwersalną konstrukcję mogą być jednak używane w zasadzie do integracji z dowolnym serwisem czy oprogramowaniem pośredniczącym w komunikacji (np. Baselinker). Przygotowanie pliku z feedem produktowym sprowadza się zazwyczaj do kilku kliknięć w panelu sklepu. Najpopularniejsze systemy sklepów internetowych umożliwiają automatyczne wygenerowanie feedów produktowych na potrzeby Google Shopping oraz kilku do kilkunastu serwisów zewnętrznych oraz konfigurację ręczną na potrzeby innych serwisów.

Co zawiera feed produktowy?

Podstawowymi danymi, wymaganymi przez wszystkie serwisy do poprawnej integracji, są :

  • ID
  • Nazwa
  • Cena
  • Ilość/stan magazynowy
  • Opis
  • Link do zdjęcia

Obecnie jednak każdy serwis wymaga większej liczby danych, by lepiej zaprezentować produkt, dopasować go do kategorii, zgrupować z innymi produktami, określić sposoby dostawy, grupę docelową (albo zastrzeżenie wiekowe „adult”). W celu grupowania w koszykach zakupowych mogą być też wymagane również parametry fizyczne, jak waga, rozmiar produktu, czas przygotowania produktu do wysyłki.

Hubert Wołoszyn

Content Manager

Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Range. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Jest podstawowym wskaźnikiem finansowym, który pozwala firmom na ocenę rentowności ich działalności. Choć pojęcie marży jest powszechnie znane – konsumenci spotykają się z nią, zauważając różnice w cenach produktów – dla przedsiębiorców jej analiza ma zupełnie inne, bardziej strategiczne znaczenie. Wyjaśnijmy więc podstawowe kwestie w tym wątku: czym dokładnie jest, jak obliczyć marżę, jakie są […]
Mogą uprzykrzyć życie, stanowić sporą część firmowego budżetu i decydować o tym, czy przedsiębiorstwo przetrwa w czasie kryzysu – koszty stałe to nieodłączny element prowadzenia działalności. Zarządzanie nimi to nie tylko kwestia monitorowania i kontrolowania finansów, ale też szansa na poprawę ich płynności, zwiększenie rentowności i budowanie odporności biznesu na nieprzewidziane zmiany rynkowe. Sprawdźmy więc, […]
Każdy przedsiębiorca, który chce skutecznie zarządzać swoim biznesem, powinien rozumieć rolę kosztów zmiennych w kontrolowaniu wydatków i planowaniu strategii operacyjnej. Skrupulatnie prowadzona analiza wydawanych środków pozwala na optymalizację finansów firmy i podejmowanie świadomych decyzji dotyczących jej rozwoju.  Koszt zmienny – definicja Koszty zmienne to wydatki, których wysokość zależna jest od stopnia aktywności operacyjnej […]