Co to jest Aktualizacja algorytmu - definicja

Aktualizacja algorytmu, czyli zmiany wprowadzone w algorytmie wyszukiwania Google.

Aktualizacja (albo update) algorytmu to niemalże nieustanne zmiany w programie, jakiego Google używa do wyszukiwania i wartościowania znalezionych w internecie informacji i danych. Czyli tego, co następnie składa się na wyniki wyszukiwania. Szacuje się, że algorytmy Google zmieniane są kilkaset razy w ciągu roku. Część z nich jest tak drobna, że z najwyższym trudem – ile w ogóle – udaje się zaobserwować ich wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Niektóre są tylko domniemane – identyfikowane przez wahania pozycji obserwowanych nawet nie tyle na podstawie konkretnej strony, ile dużej ich liczby. Są też zmiany oficjalnie potwierdzone, a czasem i zapowiadane przez Google. W miarę kompletne zestawianie zmian w algorytmie wyszukiwania można znaleźć np. na stronie https://moz.com/google-algorithm-change.

Aktualizacja algorytmu a pozycjonowanie

Największy wpływ na pozycję witryny mają te aktualizacje, które Google oficjalnie ogłasza, nieraz też nadając im nazwy własne (jak słynny Pingwin, wymierzony głównie w strony spamerskie). Najważniejsze i najbardziej „odczuwalne” aktualizacje algorytmów w ujęciu historycznym można znaleźć np. na stronie https://www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history/. Znaczących aktualizacji algorytmu jest zwykle kilkanaście w ciągu roku. Czasem ich działanie obejmuje większość witryn, czasem zaś jedynie określoną branżę (np. tzw. Medical Update) lub zawartość (np. opinie produktowe).
Zmiany algorytmów Google zazwyczaj nie są wcześniej zapowiadane, więc ich wprowadzenie faktycznie może — i niejeden raz to zrobiło — zachwiać pozycjami strony w SERPach (Search Engine Result Page — czyli stronie z wynikami wyszukiwania), co prowadzi do konieczności jej optymalizacji, czyli dostosowania do nowych warunków. Może też oczywiście prowadzić do nagłych wzrostów, jeśli okaże się, że nasza witryna w ocenie algorytmu Google wyróżnia się in plus.

Hubert Wołoszyn

Content Manager

Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Range. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Każda inwestycja wiąże się z pytaniem: czy to się opłaca? Aby znaleźć na nie odpowiedź, firmy, inwestorzy i menedżerowie korzystają z różnych narzędzi analitycznych. Jednym z najczęściej stosowanych jest wskaźnik ROI (Return of Investment). Pozwala on ocenić, czy zainwestowany kapitał przyniósł oczekiwany zysk i czy dana inwestycja była rzeczywiście efektywna. W tym artykule wyjaśnimy, czym […]
Jest podstawowym wskaźnikiem finansowym, który pozwala firmom na ocenę rentowności ich działalności. Choć pojęcie marży jest powszechnie znane – konsumenci spotykają się z nią, zauważając różnice w cenach produktów – dla przedsiębiorców jej analiza ma zupełnie inne, bardziej strategiczne znaczenie. Wyjaśnijmy więc podstawowe kwestie w tym wątku: czym dokładnie jest, jak obliczyć marżę, jakie są […]
Mogą uprzykrzyć życie, stanowić sporą część firmowego budżetu i decydować o tym, czy przedsiębiorstwo przetrwa w czasie kryzysu – koszty stałe to nieodłączny element prowadzenia działalności. Zarządzanie nimi to nie tylko kwestia monitorowania i kontrolowania finansów, ale też szansa na poprawę ich płynności, zwiększenie rentowności i budowanie odporności biznesu na nieprzewidziane zmiany rynkowe. Sprawdźmy więc, […]