Co to jest Above The Fold - definicja

Above The Fold to strategiczne miejsce strony internetowej.

Above The Fold – jest to ta część strony internetowej, którą widzimy bezpośrednio po jej załadowaniu się. Poniżej niej znajduje się Below The Fold, czyli ta część, do której dostęp mamy po przewinięciu (scrollowaniu) strony.

Termin Above The Fold wywodzi się z prasy tradycyjnej, drukowanej. Wtedy to gazety miały duże formaty więc były sprzedawane złożone (ang. folded). Na stoiskach widoczna więc była tylko część górna, musiała więc zawierać najistotniejsze, najbardziej przyciągające informacje, by zachęcić potencjalnych czytelników do zakupu.
Obecnie ATF pełni analogiczną funkcję. Górna część strony, widoczna od razu i nie wymagająca przewijania, jest strategicznym miejscem z punktu widzenia przyciągnięcia uwagi odwiedzającego stronę.

Pole Above The Fold może zawierać różne informacje, w zależności od charakteru witryny. Zawsze jednak powinny to być te najbardziej kluczowe i wartościowe z punktu widzenia użytkownika.
W tym polu znaleźć mogą się więc:

  • logo i nazwa firmy,
  • główna część graficzna strony,
  • wezwanie CTA – Call To Action,
  • menu,
  • nagłówek H1,
  • breadcrumbs, czyli okruszki,
  • tytuł i początek (lead) artykułu.

Dlaczego Above The Fold jest ważne?

Właśnie to pole decyduje częstokroć o pierwszym wrażeniu, jakie odniesie użytkownik. Może pozwolić na przyciągniecie jego uwagi i zatrzymanie go na stronie, co przekłada się min. na współczynnik odrzuceń (bounce rate).

Hubert Wołoszyn

Content Manager

Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Range. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Każda inwestycja wiąże się z pytaniem: czy to się opłaca? Aby znaleźć na nie odpowiedź, firmy, inwestorzy i menedżerowie korzystają z różnych narzędzi analitycznych. Jednym z najczęściej stosowanych jest wskaźnik ROI (Return of Investment). Pozwala on ocenić, czy zainwestowany kapitał przyniósł oczekiwany zysk i czy dana inwestycja była rzeczywiście efektywna. W tym artykule wyjaśnimy, czym […]
Jest podstawowym wskaźnikiem finansowym, który pozwala firmom na ocenę rentowności ich działalności. Choć pojęcie marży jest powszechnie znane – konsumenci spotykają się z nią, zauważając różnice w cenach produktów – dla przedsiębiorców jej analiza ma zupełnie inne, bardziej strategiczne znaczenie. Wyjaśnijmy więc podstawowe kwestie w tym wątku: czym dokładnie jest, jak obliczyć marżę, jakie są […]
Mogą uprzykrzyć życie, stanowić sporą część firmowego budżetu i decydować o tym, czy przedsiębiorstwo przetrwa w czasie kryzysu – koszty stałe to nieodłączny element prowadzenia działalności. Zarządzanie nimi to nie tylko kwestia monitorowania i kontrolowania finansów, ale też szansa na poprawę ich płynności, zwiększenie rentowności i budowanie odporności biznesu na nieprzewidziane zmiany rynkowe. Sprawdźmy więc, […]