Co to jest Black Hat SEO - definicja

Black Hat SEO, czyli niezalecane, nieetyczne ale przecież stosowane działania z zakresu pozycjonowania.

Działania SEO przyjęło się dzielić na dwie grupy – White Hat oraz Black Hat. Nazwa, Białe i Czarne kapelusze, nawiązuje do zwyczajowego nakrycia głowy bohaterów westernów. Ci dobrzy nosili je oczywiście w kolorze bieli, zaś opryszki kojarzone były z czernią. Bardzo podobnie sytuacja wygląda jeśli chodzi o pozycjonowanie.
WHS to działania w pełni zgodne z wytycznymi i zaleceniami Google. Black Hat SEO są zaś takimi praktykami, które zalecenia i wytyczne omijają, naginają, ignorują.

Skutki stosowania Black Hat SEO

Ponieważ BHS nie przywiązuje większej wagi do przestrzegania wytycznych Google, to również ze strony wyszukiwarki może oczekiwać określonych konsekwencji. Kara za działania BHS wymierzana jest bezpośrednio przez algorytmy Google lub też ręcznie. W zależności od stopnia przewinienia może prowadzić do nałożenia filtrów lub bana.
Filtr oznacza, że pozycje osiągnięte w wyniku BHS na dane frazy kluczowe obniżą się, przy czym może dotknąć to całych grup fraz, więc przełożyć się w sposób wysoce negatywny na liczbę odwiedzin na stronie. Jeszcze groźniejszym rezultatem BHS jest ban, czyli usunięcie domeny z indeksu wyszukiwarki. Biorąc pod uwagę, że w Polsce przeważająca większość użytkowników korzysta z Google oznacza to de facto zniknięcie z internetu.

Wpływ Black Hat SEO na pozycję strony

Techniki Black Hat są co prawda niedozwolone, ale nie znaczy to, że nie są stosowane. Powód jest prozaiczny. Black Hat SEO pozwala uzyskać dobre wyniki widoczności strony w krótkim czasie. Działania nieetyczne mają to do siebie, że dają szybsze rezultaty, niż mozolne pozycjonowanie w pełni zgodne z wytycznymi Google. Pozytywne skutki BHS odczuwane są jednakże tylko w krótkim okresie i dlatego należy się ich mocno wystrzegać, jeśli zależy nam na długoterminowej strategii marketingowej. Zazwyczaj prędzej czy później strona stosująca pozycjonowanie Black Hat SEO naraża się na sankcje ze strony Google, czyli wspomniane wcześniej filtry i bany.

Techniki Black Hat SEO

Czarne kapelusze stosują rozmaite działania, mające w sposób sztuczny podnieść pozycję strony. Część z nich stosowana jest także nieświadomie przez właścicieli domen, nie zdających sobie sprawy, że narażają się na ryzyko nałożenia sankcji przez Google. Najlepszym przykładem takiego działania jest keyword stuffing, czyli nienaturalne nadużywanie słów kluczowych na stronie.
Do innych niezalecanych działań należy na przykład:
maskowanie i ukrywanie treści na stronie, by inna była widoczna dla użytkowników, a inna dla robotów wyszukiwarek,
pozyskiwanie linków z niepewnych źródeł, np. tzw. farm SWL (systemów wymiany linków),
używanie treści niskiej jakości, tworzonych przez automaty, powielanych, nastawionych wyłącznie na użycie słów kluczowych i bez wartości dla użytkowników,
manipulowanie ritch snippets, czyli danymi strukturalnymi prezentującymi dodatkowe informacje o stronie w wynikach wyszukiwania.

Hubert Wołoszyn

Content Manager

Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Range. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Każda inwestycja wiąże się z pytaniem: czy to się opłaca? Aby znaleźć na nie odpowiedź, firmy, inwestorzy i menedżerowie korzystają z różnych narzędzi analitycznych. Jednym z najczęściej stosowanych jest wskaźnik ROI (Return of Investment). Pozwala on ocenić, czy zainwestowany kapitał przyniósł oczekiwany zysk i czy dana inwestycja była rzeczywiście efektywna. W tym artykule wyjaśnimy, czym […]
Jest podstawowym wskaźnikiem finansowym, który pozwala firmom na ocenę rentowności ich działalności. Choć pojęcie marży jest powszechnie znane – konsumenci spotykają się z nią, zauważając różnice w cenach produktów – dla przedsiębiorców jej analiza ma zupełnie inne, bardziej strategiczne znaczenie. Wyjaśnijmy więc podstawowe kwestie w tym wątku: czym dokładnie jest, jak obliczyć marżę, jakie są […]
Mogą uprzykrzyć życie, stanowić sporą część firmowego budżetu i decydować o tym, czy przedsiębiorstwo przetrwa w czasie kryzysu – koszty stałe to nieodłączny element prowadzenia działalności. Zarządzanie nimi to nie tylko kwestia monitorowania i kontrolowania finansów, ale też szansa na poprawę ich płynności, zwiększenie rentowności i budowanie odporności biznesu na nieprzewidziane zmiany rynkowe. Sprawdźmy więc, […]