Co to jest Dane strukturalne, rich snippets - definicja

Dane strukturalne, albo rich snippets, to znaczniki opisujące zawartość witryny.
Dane strukturalne – (structural data, rich snippets) – znaczniki służące do precyzyjnego określenia zawartości strony w sposób zrozumiały dla
wyszukiwarek. Dane opisywane są zgodnie ze standardem zaproponowanym przez schema.org który przyjęły wszystkie liczące się wyszukiwarki. Na stronie schema.org dostępna jest lista wszystkich typów informacji jakie można opisać danymi strukturalnymi.

Co to oznacza w praktyce?

W praktyce oznacza to, że nie musimy się zdawać na wyszukiwarkę i liczyć, że ta poprawnie zinterpretuje zawartość naszej witryny. Korzystając z danych strukturalnych możemy jasno, w sposób nie pozostawiający żadnego pola do interpretacji, poinformować wyszukiwarkę, że ten fragment strony to opinia użytkownika, ten to ocena produktu, ten to opis autora itd. itd. Możliwości są setki, więcej informacji na ten temat można znaleźć w dokumentacji.

Zalety korzystania z danych strukturalnych

Oprócz lepszego zrozumienia strony, o czym już wspominałem, niewątpliwą zaletą korzystania z danych strukturalnych jest fakt, że wyszukiwarki potrafią niektóre dane pokazywać w formie graficznej już w wynikach wyszukiwania (tzw. fragmenty rozszerzone). I tak np możemy wyróżnić naszą stronę w SERPie przez przyciągające uwagę gwiazdki symbolizujące ocenę naszego produktu lub usługi. W tym celu wystarczy ocenę na stronie opisać znacznikiem „Aggregate rating”.

Jak wdrożyć dane strukturalne na stronę?

Opcje są dwie. Pierwsza to Microdata, standard ten określa dodatkowe znaczniki html, które dodane do kodu poszczególnych elementów strony określają ich znaczenie. Drugim jest JSON-LD który pozwala na dodanie do kodu strony JSONa opisującego wszystkie dane strukturalne. Implementacje JSON-LD jest znacznie łatwiejsza niż Microdata, dlatego zawsze rekomendujemy ten sposób.
Radosław Bednarz

Head of SEO department

W SEO od 2008 roku. Obecnie z pasją rozwija własną agencję stojąc jednocześnie na czele jej działu SEO. Interesuje się geopolityką i sportem (chętniej uprawia niż ogląda jak robią to inni). Lubi dobrą książkę i dobrą kawę.

Każda inwestycja wiąże się z pytaniem: czy to się opłaca? Aby znaleźć na nie odpowiedź, firmy, inwestorzy i menedżerowie korzystają z różnych narzędzi analitycznych. Jednym z najczęściej stosowanych jest wskaźnik ROI (Return of Investment). Pozwala on ocenić, czy zainwestowany kapitał przyniósł oczekiwany zysk i czy dana inwestycja była rzeczywiście efektywna. W tym artykule wyjaśnimy, czym […]
Jest podstawowym wskaźnikiem finansowym, który pozwala firmom na ocenę rentowności ich działalności. Choć pojęcie marży jest powszechnie znane – konsumenci spotykają się z nią, zauważając różnice w cenach produktów – dla przedsiębiorców jej analiza ma zupełnie inne, bardziej strategiczne znaczenie. Wyjaśnijmy więc podstawowe kwestie w tym wątku: czym dokładnie jest, jak obliczyć marżę, jakie są […]
Mogą uprzykrzyć życie, stanowić sporą część firmowego budżetu i decydować o tym, czy przedsiębiorstwo przetrwa w czasie kryzysu – koszty stałe to nieodłączny element prowadzenia działalności. Zarządzanie nimi to nie tylko kwestia monitorowania i kontrolowania finansów, ale też szansa na poprawę ich płynności, zwiększenie rentowności i budowanie odporności biznesu na nieprzewidziane zmiany rynkowe. Sprawdźmy więc, […]