Content, czyli inaczej zawartość strony internetowej, może mieć wiele form. W podstawowej – i najważniejszej z punktu widzenia użytkownika i SEO – to nic innego jak treść, czyli artykuły. Jednak pojęcie contentu sięga jeszcze dalej – i głębiej. Obejmuje więc zarówno treść na podstronach, opisy oferty/kategorii, opisy produktów, wpisy blogowe, ale także pliki graficzne, multimedialne czy meta tagi. Jednym słowem całą zawartość strony internetowej, widzianą z poziomu użytkownika i/lub robotów wyszukiwarek. Obecnie w pojęcie contentu włącza się także komunikację za pośrednictwem innych kanałów, w tym mediów społecznościowych. Jak więc widać, pojęcie to ewoluuje i nie dotyczy wyłącznie samej „treści pisanej” na stronie, choć i tak w uproszczeniu bywa rozumiane.
Dobry content – czyli jaki?
W 1996 roku Bill Gates opublikował wpis, którego tytuł do dziś jest uważany za jedną z podstaw marketingu internetowego – „Content is King”. Pod pojęciem dobrego contentu rozumie się więc publikację treści, które będą odbierane za wartościowe i ciekawe przez odwiedzających stronę użytkowników i boty. To właśnie dobry – wartościowy – content jest stawiany w czołówce czynników, które ułatwiają pozycjonowanie strony, czyli wpływają na możliwość osiągnięcia wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Cechy dobrego contentu
Do najważniejszych cech, jakie musi mieć dobry content na pewno można zaliczyć:
- merytorykę. Content powinien być wartościowy, nieść ze sobą jakiś przekaz, poruszać temat w sposób mogący zaciekawić czytelnika.
- Przystępność. Budowanie contentu powinno uwzględniać możliwości potencjalnego, statystycznego odwiedzającego stronę użytkownika. W przypadku niektórych witryn będzie to więc np. treść pisana językiem potocznym i powszechnie zrozumiałym, zaś dla innych konieczne będzie podejście branżowe czy eksperckie.
- Unikalność. Treści unikatowe uważa się za najbardziej wartościowe, jeśli są prezentowane wyłącznie na naszej witrynie. Tzw. duplicate content, czyli zawartość powielona, uważana jest za szkodliwą z punktu widzenia SEO, chociaż nie zawsze jest w praktyce możliwa do wyeliminowania. Przykładem tego są opisy produktów, które wiele sklepów powiela ze stron producenta z przyczyn ekonomicznych.
- Cykliczność. Zawartość strony internetowej powinna być aktualizowana. Nie chodzi wyłącznie o dostosowywanie treści artykułów do zmieniających się uwarunkować (ceny, przepisy prawne, nowe technologie, zmiany w ofercie), ale i o cykliczną publikację nowych treści.
- Optymalizacja SEO. Skoro content jest jednym ze składowych procesu pozycjonowania, to i jego prezentacja musi uwzględniać wytyczne i wskazów Google. Sztandarowym przykładem jest używanie nagłówków, fraz kluczowych, tworzenie sieci powiązań między treścią z użyciem backlinków, budowanie klastrów tematycznych itd.