ROI – co to jest i jak obliczyć zwrot z inwestycji?

Każda inwestycja wiąże się z pytaniem: czy to się opłaca? Aby znaleźć na nie odpowiedź, firmy, inwestorzy i menedżerowie korzystają z różnych narzędzi analitycznych. Jednym z najczęściej stosowanych jest wskaźnik ROI (Return of Investment). Pozwala on ocenić, czy zainwestowany kapitał przyniósł oczekiwany zysk i czy dana inwestycja była rzeczywiście efektywna. W tym artykule wyjaśnimy, czym dokładnie jest ROI, jak obliczyć zysk z inwestycji oraz jak zinterpretować jego wartość.

Spis treści

Czym jest ROI? Praktyczny przewodnik po zwrocie z inwestycji

ROI, znany również jako wskaźnik rentowności inwestycyjnej, to jedno z podstawowych narzędzi służących do oceny opłacalności projektów. Pozwala określić, jaki procent zwrotu uzyskano z inwestycji w stosunku do pierwotnie zainwestowanej kwoty. Nazwa wskaźnika stanowi anglojęzyczny akronim utworzony z pierwszych liter terminu Return on Investment. Tłumaczy się to na polski jako zwrot z inwestycji.

Jak obliczyć ROI? Wszystko, co musisz wiedzieć o zwrocie z inwestycji

Wskaźnik ROI jest kluczowym narzędziem zarówno w marketingu, jak i finansach. Wspiera podejmowanie bardziej świadomych decyzji, pomagając ocenić, które działania przynoszą zysk, a które wiążą się ze stratą. Za jego pomocą ROI można szybko ocenić, czy dany projekt lub zakup był opłacalny i wygenerował oczekiwaną wartość. Wartość ROI zazwyczaj wyraża się w procentach, a im jest ona wyższa, tym większa rentowność inwestycji. Pokazuje, o ile procent przychody przewyższają poniesione koszty inwestycji – czyli, czy opłacało się zainwestować w dany towar, usługę, szkolenie. Z kolei ujemny wskaźnik ROI informuje, że projekt generuje straty. Niekiedy może się też zdarzyć, że ROI będzie równe 0. Oznacza to sytuację, w której zainwestowane środki zwróciły się, ale nie przyniosły zysku.

 

ROI – definicja, wzór i zastosowanie w praktyce

Definicja mówi, że ROI – czyli zwrot z inwestycji – jest to wskaźnik rentowności służący do pomiaru bezwzględnej opłacalności inwestycji. Wyliczenie tego wskaźnika daje inwestorom możliwość zrozumienia, jak efektywnie ulokowane środki pracują na ich zysk w dłuższym czasie. Formuła ROI często jest stosowana w roli miernika m.in.:

  • efektywności działań marketingowych (np. kampanii reklamowych w mediach społecznościowych, płatnych reklam Google Ads czy kampanii e-mail marketingowych),
  • skuteczności działań związanych z budowaniem marki,
  • rentowności wdrożeń systemów IT,
  • efektywności zmian na stronie internetowej,
  • opłacalności inwestycji w obszarze produkcji,
  • opłacalności zakupu nowego sprzętu lub technologii,
  • zasadności szkolenia nowych pracowników,
  • skuteczności projektów doradczych.

Wskaźnik rentowności inwestycji ROI cechuje się prostotą i intuicyjnością, dzięki czemu łatwo można go zastosować w praktyce. Aby obliczyć rentowność inwestycji, wystarczy skorzystać z tej formuły: 

ROI = ((przychody – koszty) / koszty) x 100%

(czasami spotyka się zapis w formie ułamka dziesiętnego)

 

Jak widać powyżej, ROI oblicza się, dzieląc zysk netto z danej inwestycji przez jej całkowite koszty początkowe, a następnie mnożąc wynik przez 100%. Roi powyżej 100% oznacza, że inwestycja przynosi zysk.

 

Przykładowo, jeśli firma osiągnęła 800 zł przychodu przy kosztach wynoszących 500 zł, oznacza to, że wypracowany zysk netto to 300 zł. Dzieląc zysk (300 zł) przez poniesione koszty (500 zł), otrzymujemy wynik 0,6. Aby przedstawić ROI w procentach, wystarczy pomnożyć ten wynik przez 100. W tym przypadku 0,6 x 100% daje 60%, co oznacza, że inwestycja przyniosła 60% zwrotu.

 

Zwrot z inwestycji (ROI): jak go mierzyć i dlaczego ma znaczenie?

Wskaźnik rentowności inwestycji (ROI) to jedno z najważniejszych kryteriów oceny opłacalności projektów. Jego obliczenie jest stosunkowo łatwe, jednak wymaga dostępu do konkretnych danych finansowych związanych z inwestycją. W liczeniu ROI warto korzystać z odpowiednich narzędzi analitycznych. Na przykład Google Analytics zbiera i przedstawia wszelkie informacje w czytelny sposób. Wskaźnik ROI jest powszechnie stosowany ze względu na swoją prostotę, uniwersalność i użyteczność w ocenie efektywności podejmowanych działań. Wykorzystuje się go do oceny opłacalności projektów realizowanych w różnych obszarach – od IT i marketingu, przez kampanie reklamowe, aż po projekty szkoleniowe. Metoda wykorzystywana jest również do oceny społecznej opłacalności projektów. Dzięki niej firmy wiedzą, które przedsięwzięcia przynoszą realne korzyści i jak efektywnie planować wydatki, by maksymalizować zyski.

Range

Range

Agencja marketingowa
Kreatywne Myśli, Analityczne Ruchy.
Sprawdź, co zyskasz z naszą Agencją
Marcin Caban
New Business Manager
poniedziałek–piątek w godz. 9–17
Odpowiadamy w ciągu 24 godzin.
Content marketing to jedna z bardziej interesujących obecnie strategii promocji w internecie. Ma ona wiele plusów, jest przystępna i dość łatwo ją wdrażać. Dzięki temu wiele marek coraz chętniej korzysta z tego rozwiązania. Przyciąganie klientów poprzez publikowanie treści w internecie wymaga jednak odpowiedniego i przemyślanego podejścia. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze zagadnienia […]
Jak rozkładają się kliknięcia użytkowników na pierwszej stronie wyników wyszukiwania? Jaki procent kliknięć przypada na daną stronę ze względu na jej pozycje?. O ile więcej uwagi użytkownik poświęca pierwszej stronie rezultatów w porównaniu ze stroną drugą? Jak często użytkownicy klikają na pozycję poniżej płatnych wyników wyszukiwania?
Pozycjonowanie to ogół działań, które wpływają na widoczność strony w wynikach organicznych wyszukiwarki Google i pozyskanie ruchu na nią z tego właśnie źródła. Pozycjonowanie można podzielić na działania on-site, czyli prowadzone bezpośrednio na witrynie, oraz off-site, które prowadzone są poza naszą witryną. W obu przypadkach ważny element strategii SEO stanowią tzw. anchory. Używane […]