Klient: Szkoły Partnerskie Viessmann
Zawodelektryk.pl — od pomysłu do sukcesu
Kilka słów o firmie
Strona zawodelektryk.pl to landing page stworzony z myślą o pozyskaniu nowych słuchaczy na jeden z kierunków Szkół Partnerskich Viessmann. Mowa tutaj o szkole zaocznej, po której uzyskuje się tytuł Technika Elektryka.
Menu
Wprowadzenie
Z klientem współpracowaliśmy od dawna, prowadząc dla niego działania z zakresu marketingu internetowego. Opisywaliśmy zresztą studium przypadku Szkół Partnerskich Viessman – Wzrost liczby słuchaczy o 40%.
Chociaż nasza współpraca była owocna, to nie dało się ukryć, że design tej strony nie wytrzymał próby czasu. To, co sprawdzało się przez kilka wcześniejszych lat, obecnie nie odpowiadało oczekiwaniom rynkowym, zarówno jeśli chodzi o wygląd, jak i wygodę obsługi strony przez użytkowników.
Tak pojawił się pomysł, aby stworzyć nowy landing page, czyli właśnie witrynę zawodelektryk.pl.
Strona zawodelektryk.pl została zaprojektowana tak, aby prowadzić do maksymalnej konwersji zapisów do szkoły. Wykorzystując zasady designu zgodnego z UX, wiedzę specjalistów z zakresu pozycjonowania stron oraz reklam PPC stworzyliśmy projekt, który cechuje się prostotą i skutecznością.
Cele postawione przed nami
1
Poprawa współczynnika konwersji
2
Prosty design,
zgodny
z UX i UI
3
Budowa pozycji
w wynikach organicznych
Stworzyliśmy małą stronę, która jest dedykowana jednemu kierunkowi szkoły policealnej. Biorąc pod uwagę profil osób odwiedzających, oraz cel, w jakim odwiedzają one stronę, postawiliśmy sobie za cel skupienie się na przejrzystości i funkcjonalności.
Dopasowaliśmy design do odbiorcy docelowego — ograniczona pula kolorów, formularze zapisu i przyciski wyróżniające się intensywnym fioletem na białym tle.
Prosta strona nie rozprasza odbiorcy, a dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu kolorów kierujemy uwagę potencjalnego słuchacza szkoły na formularz zapisu.
Działania Web Development
Od tej części rozpoczęła się praca nad całym projektem — należało zaprojektować wygląd, a później wykonać całą stronę internetową.
Na początek więc — projekt graficzny strony. W jego przygotowaniu skupiliśmy się na naszych filarach — prostocie i skuteczności. Podczas pracy nad tym projektem wykorzystaliśmy kilka zasad Web Designu:
Łatwy dostęp do miejsca zapisu na kurs
W menu głównym umieściliśmy przycisk kierujący do strony zapisu. Jest on widoczny z poziomu wszystkich podstron w obrębie strony.
W pasku bocznym umieściliśmy sekcję umożliwiającą błyskawiczny zapis wstępny w wyróżniającym się kolorze.
Wystarczy podać podstawowe dane: imię i nazwisko, adres email oraz numer telefonu oraz wybrać oddział w którym chcemy podjąć naukę – i proces jest skończony.
Prostota i szybkość ułatwia użytkownikowi podjęcie decyzji o zapisie (przecież wystarczy na niego tylko kilkanaście sekund).
Wykorzystaliśmy również tekst CTA, czyli Call to action Zapisz się wstępnie. Tekst umieściliśmy w kontrastującym z całą sekcją, żółtym przycisku.
Lead pozyskany.
Wykorzystaliśmy Social Proof
Opinie słuchaczy, które umieściliśmy na stronie głównej, pokazują, że ktoś, kto skorzystał z oferty Szkoły, jest zadowolony z jakości nauczania. Dodajmy, że są to prawdziwe opinie kursantów, a nie wynik pracy copywriterów.
Responsywność strony (RWD)
Responsywność oznacza sposób projektowania stron www tak, aby ich wygląd automatycznie dostosowywał się do wielkości okna przeglądarki. Obecnie większość zapytań użytkowników, pochodząca z wyszukiwarki internetowej, wykonywana jest z poziomu smartfona (ok. 70-80%). Podstawową zasadą przy projektach stron powinno być więc tzw. mobile first — projektowanie, które priorytetyzuje wygląd strony na urządzeniach mobilnych.
Dzięki tym działaniom uzyskaliśmy stronę przyjazną użytkownikom, a prosty design miał pozwolić na uzyskanie o wyższego współczynnika konwersji w porównaniu ze starą stroną. Co zresztą w pełni się udało, o czym klient przekonał się wkrótce po uruchomieniu witryny.
Skuteczne rozwiązanie
Krokiem drugim było wykonanie strony. Postawiliśmy na sprawdzony i popularny na całym świecie CMS, czyli WordPress, w połączeniu z kreatorem Elementor. Dzięki temu koszty przygotowania takiej strony były stosunkowo niskie. Nie były tutaj potrzebne zaawansowane funkcjonalności strony — dosłownie kilka podstron i formularz zapisu.
Jedyną funkcjonalnością, którą dodaliśmy jako mniej standardową, była integracja z systemem wysyłki SMS, potwierdzający zapis i informujący o wysłaniu maila z pełnymi danymi. W ten sposób przyspieszamy wykonanie kolejnego kroku przez użytkownika, czyli zapoznanie się ze szczegółami dotyczącymi rekrutacji, wymagań, płatności itd. Jest to prosty, ale zarazem skuteczny, system zautomatyzowania obsługi leadów.
Dodajmy, że było to rozwiązanie chwilowe, docelowo witryna została zintegrowana z platformą GetResponse, czyli systemu do obsługi działań Marketing Automation, które również prowadzimy dla klienta.
Dzięki wykorzystaniu sprawdzonych rozwiązań i odpowiedniej konfiguracji strony uzyskaliśmy świetne wyniki szybkości strony oraz inne parametry narzędzi Lighthouse oraz Page Speed.
Poniżej parametry które uzyskaliśmy podczas uruchamiania strony:
Działania PPC
Zaczynając promocję strony postanowiliśmy wykorzystać dwa typy kampanii reklamowych w modelu PPC: kampanie w sieci wyszukiwania oraz kampanie displayowe skierowane do segmentowanych użytkowników strony.
Dzięki wykorzystaniu kilku rodzajów kampanii dotarliśmy do osób chętnych do zdobywania umiejętności w Szkołach Partnerskich Viessmann. Wykorzystaliśmy niski koszt reklam display, by zmaksymalizować szanse na jak najczęstsze dotarcie do osób zainteresowanych ofertą.
Zdominowaliśmy wyświetlanie się reklam w sieci wyszukiwania dzięki utrzymaniu wysokiego wyniku
jakości reklam i słów kluczowych.
Kampanie displayowe wykorzystujące remarketing.
Dzięki temu dotarliśmy do użytkowników zainteresowanych ofertą klienta (szkołami policealnymi, kursami, technikami zaocznymi etc.) oraz skierowaliśmy ich na stronę.
Poniżej przykłady grafik reklamy displayowej wykorzystywanych w kampanii dla zawodelektryk.pl.
Przedstawiamy także zestawienie współczynników konwersji celu — w tym przypadku są to wstępne zapisy przez formularz na stronie.
Widzimy wyniki „starej” strony dedykowanej temu kierunkowi czyli viessmann.plus, oraz nowej — zawodelektryk.pl.
Warto tutaj zaznaczyć, że strona zawodelektryk.pl jest nową, nieobrandowaną stroną, natomiast viessmann.plus posiada sygnaturę znanej marki, jest też domeną z dłuższą historią.
Wzrost współczynnika konwersji celu o 22% rok do roku
Dla lat 2020 i 2021 dla viessmann.plus średnio – 2%
Dla roku 2021 dla zawodelektryk.pl – 2,44%
Współczynnik konwersji dla strony zawodelektryk.pl wynosił 2,44%, czyli o 22% więcej niż dla obrandowanej strony viessmann.plus, która na przestrzeni 2020 i 2021 roku osiągnęła średnio 2% współczynnik konwersji celu.
Przy niższym budżecie, uzyskaliśmy wyższy współczynnik konwersji dla Zawodu Elektryk. Liczba konwersji zawodelektryk.pl zbliżyła się do połowy wartości dla obrandowanej strony.
Dzięki wykorzystaniu dwóch domen w kanale Google Ads uzyskaliśmy całkowitą dominację w udziale w wyświetleniach. Dotyczy to słów kluczowych związanych z tym zawodem.
Warto tutaj zaznaczyć, że uzyskaliśmy łączny wzrost zapisów dla kierunku. Dzięki wykorzystaniu obu stron uzyskaliśmy ponad 70% wzrost liczby zapisów wstępnych na kierunek Zawód Elektryk porównując rok 2021 do 2020.
Działania SEO
Działania SEO rozpoczęliśmy od ustalenia słów kluczowych, na których zależy klientowi. Są to frazy związane ze szkołą zaoczną, dla dorosłych, policealną oraz technikum i kursami.
Skupiając się na słowach kluczowych istotnych z punktu widzenia celów biznesowych klienta, przeprowadziliśmy działania optymalizacyjne na stronie.
Dzięki temu, że prowadziliśmy nie tylko proces projektowania i tworzenia strony, ale również obsługę działań SEM, uniknęliśmy problemów technicznych związanych ze stroną. Przed utworzeniem strony przekazaliśmy wytyczne do web developera. W trakcie tworzenia strony konsultowaliśmy na bieżąco wszystkie sprawy związane z optymalizacją techniczną strony pod kątem SEO, a dzięki temu od momentu powstania strona była gotowa do działań pozycjonerskich.
Oprócz optymalizacji technicznej przeprowadziliśmy również optymalizację on-page (na stronie klienta) oraz off-page (poza stroną klienta). Przygotowaliśmy treści na stronę, zoptymalizowaliśmy elementy title i description oraz rozpoczęliśmy proces pozyskiwania wartościowych linków prowadzących do strony.
Wykres poniżej przedstawia wzrost ilości fraz w Top 10 wyników wyszukiwania, czyli na pierwszej stronie wyszukiwarki.
Całość tych działań umożliwiła nam szybkie uzyskanie widoczności na frazy istotne dla klienta. Od kilku miesięcy na wykresie obserwujemy stabilizację pozycji na satysfakcjonującym poziomie.
Wyniki
22% wzrost współczynnika konwersji zapisów z kanału PPC
Współczynnik konwersji dla strony zawodelektryk.pl wynosił w 2021 roku 2,44%, czyli o 22% więcej niż średnia wartość dla obrandowanej strony viessmann.plus w latach 2020-2021.
Natomiast jeśli chcielibyśmy porównać współczynnik konwersji dla viessmann.plus w 2020 roku oraz dla zawodelektryk.pl w 2021 – uzyskaliśmy 44% wzrost współczynnika konwersji celu, czyli zapisów na kurs.
Stabilne, wysokie pozycje w wyszukiwarce
Frazy kluczowe istotne dla dla klienta i sprzedaży utrzymują się stabilnie w czołówce wyników wyszukiwania.
70% wzrost liczby zapisów wstępnych
Porównując zapisy na kierunek Elektryk w Szkołach Partnerskich Viessmann, pozyskaliśmy 70% więcej wstępnych zapisów z wszystkich kanałów na kurs w 2021 roku, w stosunku do roku 2020. Mowa tutaj o danych dla obu stron dedykowanych temu kierunkowi.
Dominacja w wyświetleniach reklam
Wykorzystując konta reklamowe Google Ads dla dwóch stron, osiągneliśmy niemal całkowitą dominację w udziale w wyświetleniach reklam PPC. Dotyczy to słów kluczowych związanych z zawodem Elektryk.
Komentarz specjalisty
Pozycjonowanie strony zawodelektryk.pl było wyzwaniem, ponieważ jest to dość konkurencyjna branża z kilkoma liderami na czele oraz dużymi ośrodkami oferującymi dziesiątki kursów zawodowych. Dodatkowy aspekt utrudniający proces to świeża domena, czyli taka, która nie ma długiej historii w Google.
Mając doświadczenie w pozycjonowaniu, podjęliśmy się tego projektu. Bardzo pomocnym był fakt, że prace podczas budowy strony i przed jej uruchomieniem były konsultowane z działem SEO. Dzięki temu uniknęliśmy wielu błędów, które mogły pojawić się już na starcie.
Kolejnym krokiem był dobór słów kluczowych, a następnie właściwe wykorzystanie ich na stronie, tak aby pogodzić potrzeby pozycjonowania z funkcjonalnością dla użytkowników.
Ten cel udało nam się dzięki współpracy z copywriterami znającymi zagadnienia SEO. Regularna rozbudowa profilu linkowego pozwoliła w dobrym tempie zdobyć wysoki autorytet w oczach robotów wyszukiwarek, a co za tym idzie osiągnąć cel topowych wyników w wyszukiwarce Google.
Jakub Augustowski,
SEO Specialist
Napisz
Nie lubisz pisać?
Dzwoń!
Napisz