Czym jest blog?

Niektórym blog może się kojarzyć z internetowymi pamiętnikami, jakie prowadziło wiele osób lata temu, gdy blogowanie przeżywało swój wielki boom. Później pojawiły się social media, które zawładnęły internetem i wiele osób uznało, że blog to przeżytek. Nic bardziej mylnego! Dziś ta forma upubliczniania rozmaitych treści i materiałów wciąż ma ogromną wartość – zarówno dla firm, jak i osób prywatnych. Spróbujmy zatem szczegółowo wyjaśnić, jak założyć bloga i dlaczego warto tym się zająć. 

Spis treści

Co to jest blog? Definicja i przykłady blogów

Zacznijmy od tego, czym jest blog – z języka angielskiego „weblog” oznacza dziennik sieciowy, czyli rodzaj strony internetowej, na której w sposób regularny i chronologiczny publikowane się nowe treści. Wpisy zazwyczaj mają formę artykułów lub notatek i mogą być komentowane przez czytelników. Pierwotnie blogi miały charakter personalny, a Autorzy zapisywali swoje przemyślenia, relacje z codzienności, refleksje czy opinie. Z czasem jednak blogi przekształciły się w wielofunkcyjne narzędzie komunikacji, marketingu i edukacji.
Obecnie można znaleźć blogi na każdy temat. Mogą przybierać formę porad dotyczących prowadzenia budżetu domowego, zdrowia, czy też psychologii dziecięcej, istnieją również fotoblogi miłośników fotografii lub mody. Dużą popularnością cieszą się też vlogi, czyli videoblogi, w których autorzy dzielą się treściami w formie filmów – np. relacjami z podróży, poradami kosmetycznymi czy kulinarnymi.

Jak działa blog i do czego służy?

Prowadzenie bloga to forma autopromocji lub promocji swojej marki i usług. Miejsce, w którym można dać się poznać czytelnikom, ale też przestrzeń, która służy do edukacji, poruszania ważnych społecznie tematów, inspirowania, czy budowania zaangażowanej społeczności wokół określonych wartości i pasji.
W zależności od tego, co jest celem autora, blog może pełnić wiele funkcji – może być osobistym dziennikiem, bazą wiedzy, profesjonalnym portfolio, a nawet kanałem sprzedaży. Dla jednych to sposób na dzielenie się hobby, dla innych element strategii biznesowej i marketingowej.

Rodzaje blogów – osobisty, firmowy, tematyczny

Z racji przeznaczenia można wymienić kilka rodzajów blogów:

  • Blog osobisty, który jest swojego rodzaju pamiętnikiem – przestrzenią do wyrażania swoich opinii, dzielenia się codziennymi doświadczeniami, przemyśleniami, emocjami i troskami lub pasjami. Taki blog często nie ma z góry określonej strategii ani celów komercyjnych, ale za to potrafi zbudować autentyczną relację z odbiorcami, tworzyć społeczność. Może być świetnym narzędziem do budowania marki osobistej lub po prostu sposobem na twórcze wyrażenie siebie.

 

  • Blog tematyczny skupiający się według konkretnej kategorii czy dziedziny, np. psychologii, finansów czy ekologii. Zwykle ma bardziej uporządkowaną strukturę i jest kierowany do konkretnej grupy docelowej. Często opiera się na edukowaniu, dzieleniu się poradami, analizami lub recenzjami. Pojawiają się na nim treści specjalistyczne, eksperckie.

 

  • Blog firmowy – Służy za skuteczne narzędzie contententowe. Dzięki zamieszczanym treściom firma buduje pozycję eksperta w branży. Publikowane materiały są użyteczne dla klientów, ale też zwiększają widoczność strony internetowej.

Dlaczego warto prowadzić bloga? Korzyści dla firm i osób prywatnych

Blog w zależności od potrzeb – dla osób indywidualnych może stanowić przestrzeń do wyrażenia siebie, dzielenia się przemyśleniami, opiniami, pasją, wiedzą lub budowania marki osobistej. Dzięki publikowanym materiałom można zostać dostrzeżonym, nawiązać współpracę, zyskać zlecenia. W przypadku firm blog jest narzędziem, który wspiera sprzedaż. Zamieszczając wartościowe artykuły, można:

  • przyciągnąć potencjalnych klientów,
  • budować zaufanie i lojalność do marki,
  • informować o produktach i usługach, pomagając rozwiewać wątpliwości zakupowe jeszcze zanim klient skontaktuje się z firmą,
  • edukować i przybliżać wartości firmy, budując społeczność wokół swojej marki,
  • wydłużać czas spędzony na stronie, zwiększając zaangażowanie.

Blog jako narzędzie marketingowe i SEO

Wiedząc, jak prowadzić bloga, można skutecznie wspierać widoczność strony w internecie. Każda publikacja blogowa stanowi dodatkową stronę w indeksie Google. Regularne dodawanie treści, które są wartościowe dla użytkowników, pomaga poprawić pozycję witryny w wyszukiwarce, a tym samym napędza ruch na stronie, czego skutkiem może być większe zainteresowanie ofertą firmy. Prowadząc bloga, zyskuje się też okazję do budowania linkowania wewnętrznego – wzmacniania nawigacji i struktury strony.

Jak założyć bloga krok po kroku?

Chcąc dołączyć do grona blogerów lub wzmocnić pozycję firmy i rozwinąć ten obszar na swojej witrynie firmowej, warto wiedzieć, jak stworzyć bloga krok po kroku:

  1. Określenie celu prowadzania bloga, jego tematyki i zdefiniowanie grupy docelowej.
  2. Decyzja na temat tego, gdzie założyć bloga, wybór platformy lub CMS. Wymyślenie nazwy bloga, sprawdzenie dostępności domeny, zakup hostingu.
  3. Projektowanie i personalizacje strony.
  4. Uzupełnienie poszczególnych sekcji; należy również zwrócić uwagę na kwestię polityki prywatności.
  5. Instalacja niezbędnych wtyczek.
  6. Stworzenie strategii publikacji i zaplanowanie artykułów blogowych w oparciu o cel i grupę docelową.
  7. Dodawanie pierwszych wpisów i ich optymalizowanie.

W założeniu profesjonalnego firmowego bloga można skorzystać z pomocy fachowców, którzy pomogą w tworzeniu specjalistycznych, atrakcyjnych treści i efektywnym prowadzeniu w zgodzie z zasadami SEO i strategią content marketingową.

Jak pisać skuteczne wpisy na blogu? Porady i zasady

Wielu twórców zastanawia się, jak zacząć pisanie bloga, by dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Wpisy muszą być nie tylko poprawne językowo, ale również mieć wartość dla czytelników – angażować ich, inspirować, dostarczać odpowiedzi. Dla przykładu: prowadząc blog o finansach, zamiast pisać ogólnie o oszczędzaniu, można skupić się na tym, jak obniżyć rachunki za prąd albo jak nadpłacając kredyt, zmniejszyć całkowity koszt zadłużenia i skrócić okres spłat.

 
Warto też zwrócić uwagę na takie elementy, jak:

  • przyciągający uwagę tytuł,
  • przejrzysta, czytelna struktura – nagłówki, akapity, listy punktowane, CTA (zachęcenie do działania),
  • język dostosowany do grupy odbiorców,

Blog w strategii content marketingowej – jak wykorzystać jego potencjał?

Zatem, jak zrobić bloga, który będzie realnym wsparciem strategii marketingowej? Przede wszystkim trzeba zadbać o to, by był integralną częścią komunikacji marki – był spójny z jej wartościami, stylem komunikacji i celami biznesowymi. Warto zwrócić uwagę na takie elementy, jak:

  • planowanie tematów artykułów – analiza potrzeb i pytań klientów, tworzenie wpisów dotyczących oferty, nienachalnych sprzedażowo, a użytecznych,
  • optymalizowanie treści pod kątem SEO i konwersji,
  • stałe monitorowanie efektów i dostosowywanie działań do wyników.

Na efekty trzeba poczekać, ale odpowiednio prowadzony blog działa długofalowo, co pomaga skutecznie tworzyć content marketingowy marki.

Range

Range

Agencja marketingowa
Kreatywne Myśli, Analityczne Ruchy.
Sprawdź, co zyskasz z naszą Agencją
Marcin Caban
New Business Manager
poniedziałek–piątek w godz. 9–17
Odpowiadamy w ciągu 24 godzin.
W ostatniej dekadzie obserwujemy znaczący wzrost świadomości w zakresie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu. Coraz więcej firm zwraca uwagę na to, aby ich praktyki były zgodne z wartościami społecznymi, ekologicznymi oraz standardami etycznymi. Jest to ściśle skorelowane z globalnymi trendami i wynika z wyzwań, przed którymi stają gospodarki na świecie. W tym kontekście szczególnego znaczenia […]
Każda inwestycja wiąże się z pytaniem: czy to się opłaca? Aby znaleźć na nie odpowiedź, firmy, inwestorzy i menedżerowie korzystają z różnych narzędzi analitycznych. Jednym z najczęściej stosowanych jest wskaźnik ROI (Return of Investment). Pozwala on ocenić, czy zainwestowany kapitał przyniósł oczekiwany zysk i czy dana inwestycja była rzeczywiście efektywna. W tym artykule wyjaśnimy, czym […]
Jak rozkładają się kliknięcia użytkowników na pierwszej stronie wyników wyszukiwania? Jaki procent kliknięć przypada na daną stronę ze względu na jej pozycje?. O ile więcej uwagi użytkownik poświęca pierwszej stronie rezultatów w porównaniu ze stroną drugą? Jak często użytkownicy klikają na pozycję poniżej płatnych wyników wyszukiwania?