CSR a ESG – czym się różnią? Co warto o nich wiedzieć?

W dzisiejszych czasach rośnie znaczenie odpowiedzialnych i etycznych działań w biznesie. Klienci i kontrahenci coraz większą uwagę zwracają na to, w jaki sposób firmy odpowiadają za realizację własnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście pojawiają się dwa istotne pojęcia: CSR i ESG. Choć często są używane zamiennie, każde z nich posiada swoją własną charakterystykę. W artykule przyjrzymy się, czym różnią się te dwa terminy oraz jaki mają wpływ na współczesne przedsiębiorstwa.

Spis treści

ESG i CSR – o genezie społecznej odpowiedzialności biznesu

Żyjemy w czasach, w których zrównoważony rozwój w przedsiębiorstwach przestał być jedynie modnym hasłem, a stał się koniecznością. W miarę jak globalne wyzwania, takie jak zmiany klimatyczne czy nierówności społeczne, zyskują na znaczeniu, firmy zaczynają dostrzegać, że ich odpowiedzialność nie kończy się na zysku. To właśnie w tym kontekście pojawiły się dwa pojęcia: CSR (Corporate Social Responsibility) i ESG (Environmental, Social and Governance).

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, to podejście, w ramach którego przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe i relacje z różnymi grupami interesariuszy. Koncepcja CSR pomaga firmom wywierać pozytywny wpływ na otoczenie, a przy okazji umacniać swoje własne marki. Zasady CSR zostały sformalizowane w roku 2010 jako norma ISO 26000.

Z czasem pojawiła się potrzeba pomiaru, oceny i raportowania praktyk CSR różnych firm. Tak zrodziło się ESG. Za jego pomocą dokonuje się syntetycznej analizy aktualnego poziomu wdrożenia kwestii środowiskowych, społecznych i dotyczących ładu korporacyjnego w organizacji. ESG odnosi się do trzech kluczowych obszarów działalności przedsiębiorstwa: środowiska (Environmental), odpowiedzialności społecznej (Social Responsibility) i zarządzania (Governance). Akronim ESG pojawił się już w 2005 r., ale zyskał na popularności od 2015 r. To właśnie wtedy podczas Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zrównoważonego Rozwoju wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ jednogłośnie przyjęły rezolucję „Przekształcamy nasz świat. Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”.

Jakie są różnice między ESG a CSR?

Zrozumienie różnic między CSR a ESG jest istotne zarówno z perspektywy organizacji, jak i jej interesariuszy. CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, koncentruje się na dobrowolnych działaniach firm w zakresie ich zobowiązań wobec otoczenia. Jest to podejście bardziej jakościowe, którego celem jest pokazanie, że biznes może być odpowiedzialny i uwzględniać interesy społeczne w swoich działaniach.

Natomiast ESG wprowadza elementy mierzalności i monitorowania tych działań. Strategia ESG pozwala w długim terminie zaplanować funkcjonowanie podmiotu gospodarczego w oparciu o cele zrównoważonego rozwoju, stawiając na integrację aspektów środowiskowych, społecznych i zarządczych we wszystkich obszarach działalności. Sposobem na weryfikację postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju jest raportowanie efektów ESG oraz przyszłych zobowiązań w tym zakresie. Wskaźniki ESG pozwalają zrozumieć, jak skutecznie firma jest zarządzana, jak służy społeczeństwu oraz jaki ma wpływ na środowisko. Dzięki temu inwestorzy i konsumenci mogą świadomie wybrać, które firmy wspierać, bazując na ich zaangażowaniu w kreowanie lepszego świata.

Reasumując, choć obie koncepcje dążą do zrównoważonego rozwoju, różnią się one zakresem i podejściem. Współcześnie firmy często łączą oba podejścia, wprowadzając zarówno ESG, jak i CSR do swojej działalności. Ich harmonijne połączenie może przynieść znaczące korzyści zarówno firmom, jak i społeczeństwu.

Porównanie obszarów biznesowych ESG i CSR

Choć terminy CSR i ESG funkcjonują w nieco odmiennym znaczeniu, są między nimi pewne podobieństwa. Obydwa pojęcia odnoszą się do odpowiedzialnego prowadzenia biznesu – dążą do promowania zrównoważonego rozwoju, co oznacza podejmowanie działań mających na celu ochronę środowiska, poprawę warunków życia społeczności oraz zapewnienie dobrego zarządzania firmą. Zarówno ESG, jak i CSR mają na względzie wprowadzenie do strategii biznesowych wartości, które przekraczają zwykłe dążenie do zysku.

ESG uzupełnia ideę CSR. Obie koncepcje podkreślają znaczenie etyki, uczciwości i odpowiedzialności i działalności biznesowej. CSR i ESG wspierają również budowanie pozytywnego wizerunku firm, co może przyciągać nowych inwestorów, klientów czy pracowników.

ESG vs CSR – aspekty prawne

Uwzględnienie zrównoważonego rozwoju środowiskowego i społecznego w działalności firm i organizacji to nie tylko kwestia wizerunkowa, lecz także obowiązek regulowany przez przepisy europejskiego i polskiego prawa. W najbliższych latach obowiązek raportowania ESG obejmie stopniowo kolejne grupy firm w Unii Europejskiej. Dlatego warto już teraz zainteresować się tym tematem i być gotowym na ESG. 

Range

Range

Agencja marketingowa
Kreatywne Myśli, Analityczne Ruchy.
Sprawdź, co zyskasz z naszą Agencją
Marcin Caban
New Business Manager
poniedziałek–piątek w godz. 9–17
Odpowiadamy w ciągu 24 godzin.
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu, gdy produkt lub usługa nie spełniały oczekiwań klienta, ten mógł poskarżyć się rodzinie lub sąsiadowi. Jeśli był mocno wkurzony, mógł co najwyżej wpisać się do księgi skarg i zażaleń, której wątpliwa skuteczność przywodzi na myśl scenę z szatni w kultowym filmie “Miś”. “Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam […]
Zlecenie pozycjonowania naszej strony internetowej agencji SEO jest początkiem długiego procesu. Bardzo często jednak choć nie znamy się na kwestiach związanych z pozycjonowaniem, chcemy wspomóc działania agencji i pomóc jej promować naszą witrynę w Google. Czy jest to w ogóle możliwe? W wielu przypadkach zdecydowanie tak. Ogólnie istnieje też sporo możliwości, o których […]
Pozycjonowanie to ogół działań, które wpływają na widoczność strony w wynikach organicznych wyszukiwarki Google i pozyskanie ruchu na nią z tego właśnie źródła. Pozycjonowanie można podzielić na działania on-site, czyli prowadzone bezpośrednio na witrynie, oraz off-site, które prowadzone są poza naszą witryną. W obu przypadkach ważny element strategii SEO stanowią tzw. anchory. Używane […]