Pozyskiwanie leadów na inwestycję we franczyzę

Case Speed Queen

Nasz Klient: Speed Queen
Branża: Pralnie samoobsługowe
Zakres prac: Social Media, Paid Ads, SEO, WebDev
Zaangażowani w projekt: Social Media Specialist,  Paid Ads Specialist, SEO Specialist,  Web Developer,  Designer, Copywriter

Kim jest Klient?

Marka Speed Queen ma już około 100 lat, chociaż jest stosunkowo nowa na polskim rynku, zadebiutowała bowiem w roku 2016. Specjalizuje się w pralniach samoobsługowych, ale nie
prowadzi ich pralni, a otwiera na zasadzie licencji. Marka dysponuje latami doświadczenia, wypracowanymi procesami, profesjonalnym zespołem doradców i serwisantów.
Klientami Speed Queen są więc podmioty i osoby chcące inwestować w branży pralniczej.

Problemy i wyzwania:

Mimo rosnącego trendu wzrostowego, pralnie samoobsługowe nie są rozwiązaniem powszechnym w naszym kraju. Problem dotyczył zarówno potencjalnych inwestorów, jak i użytkowników końcowych. Po przejęciu komunikacji w mediach społecznościowych (do tej pory obsługiwanych in-house), musieliśmy więc dotrzeć do obu tych grup. Do inwestorów również bezpośrednio, bo umowa dotyczyła także pozyskiwania leadów na otwarcie pralni samoobsługowej.

Postawione cele

  • Dotarcie do potencjalnych inwestorów, czyli do sektora B2B, za pośrednictwem mediów społecznościowych.
  • Pozyskiwanie leadów sprzedażowych z kampanii płatnych Paid Ads.
  • Pozyskiwanie leadów sprzedażowych z wyników organicznych (SEO).
  • Budowanie świadomości marki wśród odbiorców końcowych (cel poboczny).
 

Wprowadzone rozwiązania:

Rozpoczęliśmy od identyfikacji problemu i analizy stanu bieżącego. Klient miał bardzo dobrą koncepcję biznesową. Wiedział, co chce sprzedać, komu i jaki kanał do tego wykorzystać. To, czego brakowało, to sposób, w jaki produkt miał być zaprezentowany, co stanowiło jedną z kluczowych składowych, wpływających na powodzenie biznesu.

Fanpage dla inwestorów

W przypadku franczyzy i pralni samoobsługowych obowiązki i nadzór inwestora są stosunkowo niskie. Taki biznes często traktowany jest jako inwestycja poboczna i sposób na bezpieczne wykorzystanie kapitału. Nasza analiza wskazała, że za główny kanał dotarcia do takich inwestorów powinien posłużyć fanpage na Facebooku.
Zachętą do inwestycji miało być zwrócenie uwagi na zwiększające się zapotrzebowanie na pralnie samoobsługowe, głównie w dużych miastach (wynikające z tempa życia, małych metraży mieszkań, obecności ośrodków studenckich), oraz jej faktyczna „samoobsługowość” również na etapie prowadzenia biznesu.

Jako silne strony marki, decydujące o tym, że wybór inwestora miał paść właśnie na nią, przedstawiane były m.in.:

  • wieloletnie doświadczenie we współpracy na zasadzie franczyzy,
  • zaopiekowanie Klienta na każdym poziomie współpracy,
  • nowoczesny park technologiczny,
  • zachowywanie wyłączności na określonym obszarze,
  • szybka stopa zwrotu,
  • dopracowany design i funkcjonalność obiektów.

Komunikacja wizualna

Na każdym etapie komunikacji prezentujemy markę, by mocno zakotwiczyć ją w świadomości potencjalnych odbiorców. Jako że pracujemy z branżą pralniczą, to użycie elementów koła w komunikacji nasunęło się nam od razu i dało bardzo ciekawy efekt wizualny. Wzmocniło też spójność identyfikacji graficznej marki.

Za “branżowym” kształtem idzie też odpowiednio dobrana kolorystyka. Barwy są stonowane, mają kojarzyć się z profesjonalizmem i doświadczeniem marki, a przez to podkreślać atrakcyjność niemałej przecież inwestycji. Uznaliśmy, że to nie miejsce na kolorystyczne „szaleństwa”, a clou przekazu ma być stabilność i pewność zaangażowania środków inwestora we współpracę z Klientem.

Efekt zmiany strategii komunikacji in-house na obsługę przez agencję:

Tak było, zanim wzięliśmy sprawy w nasze ręce:

A tak jest teraz:

Na fanpage (Facebooku) marki Speed Queen skupiliśmy się na budowaniu wizerunku eksperta branży, idącego za współczesnymi trendami oraz zapoznaniu z produktami i ofertą kierowaną do nowych partnerów.

Przykłady:

a.Wyjście naprzeciw trendom konsumenckim (ochrona środowiska, szybkie tempo życia)

b. Wyróżnienie designu pralni idącej z funkcjonalnością

c. Zwrócenie uwagi partnerów na unikatowość, nowoczesność pralni Speed Queen

Obsługę Klienta zaczęliśmy we wrześniu 2021 i 2 miesiące później mieliśmy już 50% przyrostu polubień, a po pół roku wzrost dwukrotny. Widać więc, że odpowiednia, jakościowa komunikacja w Social Mediach na pewno może zwiększyć chęć do pozostawienia kontaktu, bo podnosi wiarygodność marki. Trzeba jednak jeszcze jakoś dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych prowadzeniem takiej działalności.

Pozyskiwanie zapytań — lead generation

Sprawa była o tyle łatwa, że nie kierowaliśmy komunikatu do osób, które szukają po prostu pomysłu na biznes czy zainwestowanie określonej sumy. Przebicie się na takie frazy wymagałoby znacznych środków i długiego czasu. Tak więc, na podstawie ustaleń z klientem, naszym targetem były osoby potencjalnie zainteresowanie konkretnym przedsięwzięciem, czyli otwarciem pralni samoobsługowej.

Do pozyskiwania leadów wykorzystaliśmy więc bardzo klasyczny arsenał środków:

  • kampanie PPC Google Ads,
  • kampanie PPC Facebook Ads,
  • kampanie PPC LinkedIn Ads.

Kolejnym kanałem generowania leadów było pozycjonowanie na frazy związane z pralniami samoobsługowymi i automatycznymi. Na potrzeby SEO wykonaliśmy więc one-pager https://zainwestujwspeedqueen.pl/. Strona została zoptymalizowana i wzbogacona treścią nasyconą słowami kluczowymi – bardzo precyzyjnymi, związanymi z inwestowaniem w otwarcie pralni. Pozyskaliśmy do niej linki ze zróżnicowanych witryn, w tym poświęconych zagadnieniom biznesowym, co dało bardzo naturalny profil linkowy. Konkurencja na tych frazach była stosunkowo niska, jakby inne marki nie przykładały wielkiego znaczenia do SEO. Wykorzystaliśmy to w całej rozciągłości, by niskim kosztem i w szybkim czasie wejść do TOP 5 na najbardziej interesujące nas słowa kluczowe. Ten wynik uznaliśmy w porozumieniu z Klientem za w zupełności satysfakcjonujący. Dlaczego? Bo potencjalny inwestor zawsze będzie oceniał i rozważał współpracę z różnymi firmami — decyzja jest zbyt ważna (i kosztowna) by kierował się tylko i wyłącznie różnicą 1 czy 2 pozycji w wyszukiwarce.

Odwiedzający stronę lub fanpage, niezależnie od tego, jaki kanał ich do niej skierował, pozostawiali dane kontaktowe i trafiali pod opiekę handlowców klienta, dzięki czemu mogli rozpocząć drogę po kolejnych etapach lejka sprzedażowego.

Świadomość marki wśród potencjalnych użytkowników

Naszym drugoplanowym celem było także budowanie wizerunku w sektorze B2C i zwiększanie świadomości marki wśród osób, które mogły być klientami pralni samoobsługowych. Badania wskazują, że to głównie osoby młode, przebojowe, siłą rzeczy z dużych miast. Dla takiego profilu za najodpowiedniejszy kanał komunikacji uznaliśmy Instagram, na którym zresztą posty ze zdjęciami prezentują się zdecydowanie najkorzystniej, a elementy wizualne, wyróżniające markę, najlepiej mogą zapadać w pamięć.

Podsumowanie

Decyzja o „wejściu” w jakiś biznes rzadko kiedy jest impulsywna. Zazwyczaj poprzedza ją solidne rozeznanie rynku, poszukiwanie informacji o potencjalnym kontrahencie, szacowanie ryzyka, sporządzenie biznesplanu, analizy opłacalności… Na większość tego procesu nie mamy, jako agencja marketingowa, wpływu. Możemy jednak przygotować odpowiednie zręby pod przyszłą współpracę. Takim punktem zaczepienia stał się fanpage na Facebooku i one-pager, do których kierowaliśmy ruch i gdzie zbieraliśmy leady. Współpraca była owocna – zrealizowano główne cele komunikacyjne, a marka zyskała solidne podstawy do dalszej ekspansji. Niestety, w 2022 na rynek spadła nagła i duża podwyżka cen energii. To mocno wyhamowało decyzje inwestycyjne w biznesach, w których właśnie media stanowią znaczącą pozycję kosztową, a nasza współpraca z marką ustała, zanim w pełni się rozwinęła.

Komentarz specjalisty SoMe

Nie każdy fanpage musi tętnić życiem i co kilka dni publikować nowe materiały. Nie na każdym zresztą byłoby to możliwe do sensownej realizacji… W przypadku Speed Queen głównym celem istnienia profilu była „sprzedaż” wartości marki jako zachęta do inwestycji oraz przekonanie inwestora, że warto zostawić swoje dane i bliżej, już za pomocą supportu Klienta, zapoznać się z możliwościami. Spójna warstwa wizualna, komunikaty bazujące na języku korzyści i wartościach, profesjonalny wizerunek – to wszystko pozwalało skutecznie zbierać leady i służyło jako wartościowa wizytówka marki.

Martyna Wawrzeńczyk

Social Media Specialist

Komentarz specjalisty SEO

Skuteczne pozycjonowanie stron o ograniczonej konkurencyjności i w bezpieczniej branży nie stanowi większego problemu. Zwłaszcza gdy ta branża w SEO specjalnie dobrze nie umie… Na rynku jest kilku liczących się graczy i uzyskanie satysfakcjonujących pozycji nie było dla nas wyzwaniem. Optymalizacja treści oraz budowa wiarygodnego profilu linkowego sprawiła, że wejście w topkę nastąpiło szybko. Na wiele fraz wykonana przez nas witryna jest tam zresztą nadal obecna, chociaż nie notuje już sukcesywnego przyrostu linków.

Karolina Kaniewska

Executive SEO Specialist

Komentarz specjalisty PPC

W reklamach płatnych również mieliśmy ułatwioną pracę ze względu na bardzo precyzyjne słowa kluczowe. To sprawiło, że już od początku stawki za kliknięcie oraz wypełnienie formularza kontaktowego kształtowały się wyjątkowo korzystnie, jak na lead generation. Rzecz jasna nie zwalniało nas to przed optymalizacją reklam, szczególnie poszukiwaniem kreacji, haseł reklamowych i segmentów o najlepszej konwersji i najniższym pozyskaniu leada.

Tomasz Siarkiewicz

Head of Paid Ads

Sprawdź, co zyskasz z naszą Agencją
Marcin Caban
New Business Manager
poniedziałek–piątek w godz. 9–17
Odpowiadamy w ciągu 24 godzin.