SEO i SEM — definicje i podstawy

SEO i SEM są elementami marketingu internetowego. To pojęcia, które określają zestaw działań mających prowadzić do zwiększenia ruchu na stronie, poprawy rozpoznawalności marki oraz wzrostu konwersji, czyli realizacji określonych celów biznesowych. Umiejętne korzystanie z SEM, który obejmuje zarówno reklamy płatne (PPC), jak i działania SEO, pozwala świadomie zaplanować strategię marketingową, dobierając odpowiednie narzędzia, aby osiągnąć długoterminowy wzrost oraz natychmiastowe efekty. Każdy z tych skrótów określa inne działania. Wyjaśnijmy więc konkretnie, co to jest SEM i SEO.

Spis treści

Co to jest SEO? (Search Engine Optimization)

Zacznijmy od tego, co oznacza SEO – skrót SEO w tłumaczeniu na język polski to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. Pod tą definicją kryje się zbiór działań, których celem jest poprawa widoczności strony w tzw. organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Prowadzenie strategii SEO dąży do tego, by witryna wyświetlała się jak najwyżej w wyszukiwarce dla konkretnych słów kluczowych, które wpisują użytkownicy zainteresowani oferowanymi produktami, usługami lub treściami. Wyróżnia się trzy główne obszary w ramach działań SEO – co to konkretnie jest?

  • SEO techniczne obejmuje usprawnianie elementów technicznych witryny jak m.in. szybkość ładowania strony, struktura adresów URL, indeksacja przez roboty Google czy bezpieczeństwo,
  • SEO on-page dotyczy wprowadzania optymalizacji elementów, które są na stronie jak treści, tytuły, nagłówki, meta opisy oraz linkowanie między podstronami serwisu,
  • SEO off-page skupia się na działaniach poza samą witryną, czyli pozyskiwaniu linków, publikacjach sponsorowanych, które mają na celu podbicie autorytetu strony i wzmocnienie jej wiarygodności.

Co to jest SEM? (Search Engine Marketing)

Przejdźmy do tego, czym jest SEM – co to jest Search Engine Marketing? Według szerszej, klasycznej teorii – SEO mieści się w obrębie działania SEM, które dodatkowo uwzględnia płatne formy promocji w wyszukiwarkach internetowych, czyli kampanie Google Ads, reklamy produktowe, remarketing, banery w sieci reklamowej pozwalające natychmiast dotrzeć do określonej grupy odbiorców.

SEM = SEO + PPC (reklamy płatne)

Zalety SEO - dlaczego warto inwestować w optymalizację organiczną?

Wiedząc więcej o SEO – co to jest i jak działa, można świadomie wprowadzić efektywne strategie optymalizacji, które sprawią, że strona stanie się bardziej widoczna w wyszukiwarkach, przyciągnie wartościowy ruch i zacznie realnie wspierać cele marketingowe firmy. Dzięki skutecznym działaniom możesz:

  • długofalowo poprawić widoczność swojej witryny w wynikach wyszukiwarki, a dzięki temu zyskać nowych odbiorców, wyprzedzając konkurencję,
  • zdobywać wartościowy, organiczny ruch – działania SEO przyciągają użytkowników, którzy faktycznie wykazują zainteresowanie ofertą, a to przekłada się na wyższy współczynnik konwersji,
  • wzmacniać autorytet marki i budować jej wizerunek,
  • zaoszczędzić na kosztach reklamy – ruch organiczny nie wymaga opłat za kliknięcia. Zamiast tego płaci się za działania, które zwiększają jakość domeny na dłuższy czas.

 

Zalety SEM - kiedy kampanie płatne przynoszą korzyści?

Jak pamiętamy, SEM składa się z działań SEO i płatnych reklam (PPC). Ten nagłówek dotyczy korzyści wynikających wyłącznie z płatnego komponentu SEM, czyli kampanii Google Ads. Strategia ta sprawdza się idealnie tam, gdzie potrzebny jest szybki efekt. Dobrze zaplanowana reklama pozwala błyskawicznie dotrzeć do odbiorców. Dzieje się tak dzięki precyzyjnemu targetowaniu. Przez reklamę płatną docierasz do ściśle określonej grupy odbiorców np. według wieku, zainteresowań, czy lokalizacji. Tego typu strategia zapewnia Ci również pełną kontrolę nad budżetem – w modelu PPC (Pay Per Click) płacisz tylko za kliknięcia, co pozwala dokładnie mierzyć efektywność działań i optymalizować je w czasie rzeczywistym.

Jak wykorzystać SEO i SEM razem - strategie hybrydowe

Mówiąc o strategiach hybrydowych, mamy na myśli jednoczesne wykorzystanie obu filarów SEM, czyli działań SEO oraz kampanii płatnych (PPC), aby maksymalizować widoczność strony i efektywność działań marketingowych. Kampanie płatne pozwalają szybko generować ruch i testować słowa kluczowe, które następnie mogą być wykorzystane w strategii SEO, zwiększając skuteczność działań organicznych. Korzystając równocześnie z SEO i PPC, możesz utrzymać stały napływ użytkowników, optymalizując budżet i poprawiając wyniki. Dane z kampanii płatnych można wykorzystać do tworzenia treści i poprawy doświadczenia odbiorcy, co wzmacnia zarówno SEO, jak i konwersje z ruchu płatnego.

Range

Range

Agencja marketingowa
Kreatywne Myśli, Analityczne Ruchy.
Sprawdź, co zyskasz z naszą Agencją
Marcin Caban
New Business Manager
poniedziałek–piątek w godz. 9–17
Odpowiadamy w ciągu 24 godzin.
Po raz pierwszy pojęcie ESG zostało wykorzystane w 2004 roku przez George’a Kella, pioniera zrównoważonego rozwoju. Od tego czasu termin ten zyskał na znaczeniu, a w ostatnich latach stał się kluczowym elementem strategii wielu firm. W związku z rosnącą potrzebą przejrzystości w zakresie ESG coraz więcej podmiotów gospodarczych jest zobowiązanych do poszerzania zakresu publikowanych raportów. […]
Pozycjonowanie to ogół działań, które wpływają na widoczność strony w wynikach organicznych wyszukiwarki Google i pozyskanie ruchu na nią z tego właśnie źródła. Pozycjonowanie można podzielić na działania on-site, czyli prowadzone bezpośrednio na witrynie, oraz off-site, które prowadzone są poza naszą witryną. W obu przypadkach ważny element strategii SEO stanowią tzw. anchory. Używane […]
W ostatniej dekadzie obserwujemy znaczący wzrost świadomości w zakresie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu. Coraz więcej firm zwraca uwagę na to, aby ich praktyki były zgodne z wartościami społecznymi, ekologicznymi oraz standardami etycznymi. Jest to ściśle skorelowane z globalnymi trendami i wynika z wyzwań, przed którymi stają gospodarki na świecie. W tym kontekście szczególnego znaczenia […]