Sprawne zarządzanie przedsiębiorstwem musi obejmować wiele aspektów. W obecnych czasach bardzo ważne jest dbanie o wizerunek firmy, a dotyczy to nie tylko tego, jak dana organizacja jest odbierana przez klientów, ale również jak postrzegają ją partnerzy biznesowi, inwestorzy i sami pracownicy. Przyjrzyjmy się bardziej szczegółowo kwestii employer branding.
Spis treści
Employer branding wewnętrzny i zewnętrzny — różnice i dlaczego oba są ważne

Employers branding to system działań, które są nastawione na zapewnienie i utrzymanie atrakcyjnego miejsca pracy. Tego typu strategia kierowania firmą ma na celu stworzenie przyjaznego środowiska pracy i wzmocnienie marki oraz wizerunku pracodawcy. Jest to narzędzie do budowania przewagi konkurencyjnej, pozyskiwania kandydatów do pracy i umiejętne zatrzymywanie pracowników – dzięki dobrym warunkom pracy nie szukają nowego miejsca zatrudnienia, są lojalni, chcą należeć do zespołu.
Strategia employer branding wewnętrzna adresowana jest do osób, które pracują w firmie. Dotyczy kultury organizacyjnej, atmosfery w firmie, sposobu zarządzania zespołem, możliwości rozwoju, motywacji i benefitów. Zewnętrzna natomiast skupia się na działaniach, które mogą być zauważane przez potencjalnych kandydatów do pracy. Jest to np. aktywność w social mediach, udział w targach pracy, czy sposób prowadzenia kampanii rekrutacyjnych.
Korzyści employer brandingu dla firmy i pracowników
Każda ze stron czerpie zyski z employer brandingu. Dla pracowników może to być związane z:
- lepszymi warunkami pracy,
- benefitami, które są użyteczne, odpowiadają realnym potrzebom,
- większym poczuciem stabilizacji i bezpieczeństwa,
- jasną ścieżką kariery, możliwością rozwoju, uczestnictwa w szkoleniach i awansu,
- pozytywną motywacją i wsparciem,
- dobrą atmosferą w zespole, poczuciem przynależności do teamu i tworzenia jednej całości – „grania do tej samej bramki”.
Prowadzenie skutecznej employer branding strategy to też korzyści dla firmy w postaci:
- wzmacniania pozytywnego wizerunku w oczach klientów, partnerów biznesowych i kandydatów do pracy,
- większa lojalność pracowników – mniejsza rotacja,
- brak problemu z rekrutacją – ludzie chcą pracować w takim miejscu,
- wypracowana marka przyciąga specjalistów,
- podniesienie reputacji firmy w środowisku,
- wzrost efektywności dzięki zaangażowaniu zespołu.
Jak angażować pracowników — rola kultury organizacyjnej i doświadczeń wewnątrz firmy
Skuteczna kampania employer branding nastawiona jest na działanie długofalowe. To styl zarządzania, a nie jednorazowa akcja. Dlatego należy wypracować kulturę organizacyjną, a do tego niezbędny jest spójny przekaz komunikacyjny. Przedsiębiorstwo musi być autentyczne, godne zaufania. Employer branding zewnętrzny musi prezentować prawdziwy obraz.
Employer branding bez tajemnic nastawiony jest na wzbudzanie pozytywnych odczuć kandydatów do pracy, osób, które są rekrutowane, ale też pracowników już zatrudnionych. Potrzebne są jasne zasady i zaznajamianie nowych członków zespołu z praktykami, które funkcjonują w organizacji na co dzień. Szkolenia, mentoring i jasne ścieżki kariery to podstawa.
Transparentna komunikacja jest niezbędna do angażowania członków zespołu. Warto także włączać ich w projekty i decyzje, które mają dla nich znaczenie. Żeby móc tworzyć pozytywne doświadczenia wewnątrz firmy, trzeba także dbać o work-life balance, szanować czas pracowników, dbać o ich dobrostan.
Przykłady dobrych praktyk employer brandingowych
Zastanawiasz się, w jaki sposób można wdrożyć employer branding? Przykłady takich praktyk obejmują m.in. elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, organizowanie dla pracowników szkoleń, warsztatów i wysyłanie ich na rozmaite kursy, oferowanie benefitów oraz dodatków np. kart sportowych i lunchowych, pakietów medycznych, biletów do kina, teatru czy na koncerty. Tego typu działania dotyczą także jasnego i realnego systemu premiowego, dodatków płacowych i konkursów pracowniczych.
Skuteczne narzędzia employer branding to także integracja – tworzenie przestrzeni, które umożliwiają spędzanie czasu ze sobą np. podczas przerwy. Równie istotne jest organizowanie wydarzeń pracowniczych poza godzinami pracy – wspólnych wyjść i wyjazdów, które pozwalają scalić zespół.
Kroki do wdrożenia skutecznego employer brandingu
Employer branding, czyli budowanie wizerunku pracodawcy, musi być wprowadzany krok po kroku, spójnie. Bardzo ważne jest, by działania wewnątrz organizacji nie odbiegały od tego, co pokazywane jest na zewnątrz. Pierwszym punktem powinno być zdefiniowanie wartości i kultury przedsiębiorstwa. Jasne sprecyzowanie celów, misji i planu, by skutecznie budować kulturę organizacyjną opartą na jasnych, transparentnych zasadach.
Warto badać doświadczenia i potrzeby pracowników, by dostosowywać styl zarządzania do sytuacji w firmie, monitorować efekty i wprowadzać ewentualne modyfikacje. Przy tym stale należy pamiętać o tym, by angażować zespół i jasno się z nim komunikować.
Employer branding to stałe działanie, długofalowa inwestycja, której efektem jest silny zespół i wizerunek firmy.